033 - 46 12 680 info@expertis.nl

Beredeneerd aanbod - Spelend leren

thema Jonge kind

Home » Thema’s » Themapagina Jonge kind » Beredeneerd aanbod – Spelend leren vanuit effectief handelen

Beredeneerd aanbod – Spelend leren

Jonge kinderen hebben behoefte aan spelend leren. Maar wanneer is spelen ook daadwerkelijk leren? Hoe gaan spelen en leren op een effectieve manier samen? En welke vorm van spelend leren is het meest effectief voor het jonge kind? We bespreken tijdens dit traject de meest effectieve vorm van spelend leren, begeleid spel, en hoe u daar vorm aan kunt geven binnen uw aanbod. Ook gaan we aan de slag met de themavoorbereiding en bespreken daarbij hoe u tijdens uw themavoorbereiding nadenkt over de doelen en de plaats die spel in de hoeken daarbij kan innemen. 

Spelenderwijs leren kleuters

Bij spelenderwijs leren is een rijk thematisch aanbod met betekenisvolle activiteiten essentieel. Activiteiten op basis van vooraf gestelde doelen, vertaald naar een duidelijke thema- en weekplanning en een uitdagende speel-leeromgeving. Dit beredeneerd aanbod sluit aan bij het ontwikkelingsniveau en de ontwikkelingsbehoeften en talenten van kinderen. Om dit te realiseren, is het van belang dat leraren goed zicht hebben op de ontwikkeling van hun kinderen ten aanzien van die doelen.

Richtlijnen beredeneerd aanbod spelend leren

Wij hebben met onze aanpak duidelijke richtlijnen ontwikkeld om vanuit spelend leren effectief vorm te geven aan een beredeneerd aanbod voor het jonge kind. Aandacht voor alle kinderen in de groep, passend bij de zone van de naaste ontwikkeling.

Onderdelen die aan bod komen:

  • Doelgericht en uitdagend spelaanbod passend bij de eigen groep;
  • De doelen gekoppeld aan spel, hoeken, instructie en routines;
  • Criteria voor het kiezen van rijke uitdagende en speelbare thema’s;
  • Een kennisrijk thema inrichten met doelgerichte hoeken en spelactiviteiten;
  • Een spelhoek gedurende het thema observeren/evalueren en uitbouwen(verkennen, verbinden en verrijken);
  • De rollen van leraren bij het spelaanbod.

    Meer informatie?
    Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Marjan van der Maas.

    Praktische informatie over deze training

    Wat is het: aanpak voor een beredeneerd aanbod spelend leren.
    Voor wie is het interessant: pedagogisch medewerkers en leraren van groep 1-2 van het primair onderwijs.
    Welk type onderwijs: groep 1 en 2 van het primair onderwijs.
    Wat levert het op: kinderen die spelend leren, door activiteiten op basis van vooraf gestelde ontwikkelingsdoelen, vertaalt naar een duidelijke thema- en weekplanning.

    Whitepaper opbrengsbewust werken in groep 1 en 2

    Gratis whitepaper

    Werken aan goede schoolresultaten begint al in groep 1 en 2. Hoe kom je tot een opbrengstbewust beredeneerd aanbod in de kleutergroepen? Deze whitepaper geeft concrete handvatten.

    Kijk hier voor meer informatie, of download direct het whitepaper via onderstaande knop. 

    Stel mij gerust uw vraag.

    Ik ben Marjan van der Maas en ik help u graag verder. Bel mij op 06 – 15 82 09 50 of stuur me een e-mail.

     

    Marjan van der Maas is onderwijsadviseur bij Expertis
    Share This