033 - 46 12 680 info@expertis.nl

Cognitief sterke leerlingen

thema Didactisch handelen

Home » Thema’s » Themapagina didactisch handelen » Cognitief sterke leerlingen

Cognitief sterke leerlingen

Leraren willen goed onderwijs voor ál hun leerlingen, ook de cognitief sterke. Maar het is soms een uitdaging om goed in te spelen op hun onderwijsbehoeften. Wat hebben cognitief sterke leerlingen nodig om zich verder te ontwikkelen? Hoe speel je daar goed op in? En wat spreek je schoolbreed hierover af?

Cognitief sterke leerlingen zijn leerlingen met kenmerken van begaafdheid, zoals een snel denkvermogen en complex kunnen denken.1 Net als leerlingen die extra tijd nodig hebben om zich de lesstof eigen te maken, hebben ook cognitief sterke leerlingen begeleiding nodig om nieuwe kennis op te doen en nieuwe vaardigheden te ontwikkelen.

Onder andere deze factoren zijn daarbij cruciaal:

  • Leraren hebben kennis nodig over wat cognitief sterke leerlingen nodig hebben om zich verder te ontwikkelen.
  • Leraren dienen een goed beeld te hebben van iedere individuele cognitief sterke leerling.
  • Het onderwijsaanbod moet passend én realistisch zijn, dat wil zeggen: het aanbod sluit aan bij de leerling(en) en is daadwerkelijk uitvoerbaar in de klas.
  • De schoolleider geeft het onderwijs aan cognitief sterke leerlingen prioriteit, faciliteert en stuurt (de samenwerking in) het team, en monitort wat is afgesproken.

Aan de slag

Wil je weten wat de nieuwste inzichten zijn in passend onderwijs aan cognitief sterke leerlingen? Meer leren over differentiëren in de reguliere lessen? Aan de slag met schoolbeleid voor het onderwijs aan cognitief sterke leerlingen? Neem dan contact met ons op. We gaan graag met je in overleg over hoe we de school of het schoolbestuur op maat kunnen ondersteunen; passend bij de eigen situatie.

Praktische informatie over deze dienstverlening

Wat is het: advies op maat voor scholen over de omgang met cognitief sterke leerlingen.
Voor wie is het interessant: intern begeleiders, leraren en directie.
Welk type onderwijs: primair onderwijs.
Wat levert het op: Na een begeleidingstraject door een onderwijsadviseur van Expertis ben je als leraar in staat je onderwijs goed af te stemmen op de specifieke onderwijsbehoeften van cognitief sterke leerlingen. Daarnaast heb je meer inzicht in welke begeleiding passend kan zijn voor de leerling. Ook heb je schoolbrede afspraken gemaakt over het onderwijs aan cognitief sterke leerlingen.

Stel mij gerust je vraag.

Ik ben Sherrill Woldberg en ik help je graag verder. Bel mij op 06 – 21 99 34 37 of stuur me een e-mail.

 

Wil je meer informatie?

Ben je benieuwd naar onze werkwijze? Neem dan contact op met Sherrill Woldberg.

Sherrill Woldberg is onderwijsadviseur bij Expertis
Bron:
  1. Bakx, A., Van Gerven, E., & Weterings-Helmons, A. (2021). Hoe dan?! Pakkend onderwijs voor begaafde leerlingen. Pica.
Share This