Home » Je zocht naar Doelen: houvast of puzzel? Het werken met doelen in de onderbouw kan in de praktijk vragen oproepen. Aanbodsdoelen of beheersingsdoelen? Bieden we voldoende aan en welke vrijheid heb ik zelf? Om verantwoord met doelen te werken, is het belangrijk...
Home » Projecten Van toets naar observatiesysteem Ontwikkeling jonge kind volgen Met het vervallen van kleutertoetsen per augustus 2022 komen observatievolgsystemen nadrukkelijk in beeld. Wat is het doel en het belang van het volgen van die ontwikkeling? Hoe gaat de...
Home » VVE/Jonge kind Rekensterke kleuters uitdagen Uit onderzoek blijkt dat 15 – 20 procent van de sterke leerlingen onvoldoende wordt uitgedaagd. In dit artikel gaan twee rekenexperts van Expertis onderwijsadviseurs in op de vraag hoe je rekensterke kleuters herkent...
Home » VVE/Jonge kind Rekeninstructie in de kleutergroep Jonge kinderen leren veel van een volwassene die voordoet en uitlegt. Hun spel wordt krachtiger door de instructie in de kring. De instructiekring is brandstof voor het spel. Een artikel van rekenexpert Marcel...
Home » VVE/Jonge kind Spel op de kaart De kwaliteitskaart ‘Spel op de kaart!’ geeft in één oogopslag weer waar het om draait bij spel en spelen. De kwaliteitskaart is goed te gebruiken om gesprekken over spel op gang te brengen, visie op spel te ontwikkelen of om de...