door Marloes Smink | sep 30, 2020
Home » VVE/Jonge kind Rekensterke kleuters uitdagen Uit onderzoek blijkt dat 15 – 20 procent van de sterke leerlingen onvoldoende wordt uitgedaagd. In dit artikel gaan twee rekenexperts van Expertis onderwijsadviseurs in op de vraag hoe je rekensterke kleuters herkent...
door Marloes Smink | sep 18, 2020
Home » VVE/Jonge kind Rekeninstructie in de kleutergroep Jonge kinderen leren veel van een volwassene die voordoet en uitlegt. Hun spel wordt krachtiger door de instructie in de kring. De instructiekring is brandstof voor het spel. Een artikel van rekenexpert Marcel...
door Marloes Smink | jun 12, 2020
Home » VVE/Jonge kind Spel op de kaart De kwaliteitskaart ‘Spel op de kaart!’ geeft in één oogopslag weer waar het om draait bij spel en spelen. De kwaliteitskaart is goed te gebruiken om gesprekken over spel op gang te brengen, visie op spel te ontwikkelen of om de...
door Marloes Smink | dec 17, 2019
Home » VVE/Jonge kind Belang van spelontwikkeling Zet spel op de kaart Leraren in kleutergroepen en pedagogisch medewerkers hebben dagelijks te maken met spel van kinderen. Binnen dit spel doen zich veel kansen voor die door de pedagogisch medewerker of leraar benut...
door Marloes Smink | dec 17, 2019
Home » Projecten » Pagina 11 Begeleid spel en instructie in de bouwhoek Jonge kinderen verkennen de omgeving met hun lijf en zintuigen; ze proberen uit, herhalen en variëren. Door ouders, pedagogisch medewerkers of leraren te imiteren of door instructie die ze van hen...