033 - 46 12 680 info@expertis.nl
Home » Projecten » De vijf dimensies van een professionele leergemeenschap

De vijf dimensies van een professionele leergemeenschap

Hoe ervaart een schoolleider de ontwikkeling naar een PLG?

Het idee van de school als professionele leergemeenschap (PLG) is al jaren populair bij schoolleiders en -bestuurders. Een PLG wordt gezien als een groep onderwijzers die regelmatig samenkomt, expertise uitwisselt en zich gezamenlijk op onderzoek- matige wijze inzet voor verbetering van de onderwijskwaliteit en leerresultaten van de leerlingen (DuFour et al., 2016). Wat hier in de praktijk van terechtkomt, varieert sterk per school. Waar moeten schoolleiders op basis van zowel wetenschappelijke inzichten als ervaringskennis bij een duurzame ontwikkeling tot PLG allemaal aan denken?Mette Spruit, schoolleider van IKC de Klimboom in Arnhem, leidde een succesvolle transformatie tot PLG en geeft concrete voorbeelden uit de praktijk. Een artikel door onderwijsadviseur Michel Freriks , Sarah Bergsen en Erik Meester.

Maak kennis met onze dienstverlening
Op onze themapagina Kwaliteitszorg en schoolontwikkeling leest u meer over onze dienstverlening op het gebied van onder andere audits en visitaties, datateams en de datateammethode, lesson study en professionele leergemeenschappen.

Op onze themapagina Bestuurlijk handelen en leiderschap leest u meer over onze dienstverlening op het gebied van onder andere bestuurlijke visitatie, coachen schoolleiding, datamanagement en onderwijskundig leiderschap.

Meer informatie

Auteurs: Michel Freriks , Sarah Bergsen en Erik Meester

Jaar van uitgave: 2021

Bergsen, S., Meester, E., Freriks, M. (2021) De vijf dimensies van een professionele leergemeenschap. BSM 1, 2021.