De problematische term kwaliteitszorg
Onderwijskwaliteit is structuur en vooral cultuur
Michel Freriks van Expertis Onderwijsadviseurs en Henk Galencamp, consultant, trainer en coach bij Bureau Galenkamp&Schut gaan in dit artikel in BSM samen op zoek naar de
wisselwerking tussen structuur en cultuur met betrekking tot onderwijskwaliteit, en belichten het belang van cultuur voor onderwijskwaliteit.
Aangezien cultuur ook verpakt zit in de taal die we hanteren, vragen ze in het artikel ook aandacht voor het gebruik van de termen om iets over onderwijskwaliteit te zeggen. Nu worden veel termen door elkaar gebruikt, zoals ‘kwaliteitszorg’, ‘kwaliteitsstructuur’, ‘kwaliteitsbeleid’, ‘kwaliteitscultuur’ en ‘verbetercultuur’, zonder dat er sprake is van een eenduidige betekenis van deze termen.
Maak kennis met onze dienstverlening
Op onze themapagina Kwaliteitszorg en schoolontwikkeling lees je onder andere over onze dienstverlening op het gebied van audits en visitaties, datateams en de Datateam®methode, Lesson Study en professionele leergemeenschappen.
Op onze themapagina Bestuurlijk handelen en leiderschap lees je onder andere over onze dienstverlening op het gebied van bestuurlijke visitatie, het coachen van de schoolleiding, datamanagement en onderwijskundig leiderschap.
Meer informatie
Auteur: Michel Freriks en Henk Galenkamp
Jaar van uitgave: 2025
Bron: Freriks, M., Galenkamp, H. (2025). De problematische term kwaliteitszorg. BSM 5-2025, 19-21.