033 - 46 12 680 info@expertis.nl

Zó laat je kleuters leren

Gratis whitepaper | Spel of instructie?

 

Home » Nieuwsoverzicht » Zó laat je kleuters leren

Zó laat je kleuters leren

Gratis whitepaper | Spel of instructie?

Laat je jonge kinderen vooral spelen óf geef je ze instructie? Dat is
waar de discussie binnen het kleuteronderwijs vaak over gaat. Om
antwoord te kunnen geven op deze vraag, is het nodig om zicht te
hebben op wat jonge kinderen nodig hebben om tot leren te komen. Deze whitepaper geeft uitleg.

Keer op keer komt uit verschillende onderzoeken naar voren dat voor alle kleuters geldt dat zij het
complete aanbod – dus spel én instructie – nodig hebben om te leren (o.a. Siraj-Blatchford et al., 2002; Fisher et al., 2013; De Haan, 2015; Stipek et al., 1995). Het is dus belangrijk dat je als leerkracht in groep 1 en 2 kinderen niet alleen laat spelen, maar ze ook instructie geeft. En omgekeerd geldt hetzelfde: je geeft kleuters niet alleen instructie, maar laat ze ook spelen. Dit heeft te maken met hoe jonge kinderen leren: ze leren zowel informeel als formeel.

“Als we ons onderwijs af laten hangen van informeel leren, zoals vrij spel, nemen we een groot risico”

Spel of instructie?

Bij het leren van jonge kinderen is zowel spel als instructie cruciaal. Wat betekent dit voor de keuzes die je maakt in het aanbod in jouw groep? We belichten in deze whitepaper:

  • het verschil tussen formeel en informeel leren;
  • toewerken naar eerlijke kansen voor alle leerlingen;
  • het stimuleren van de spelontwikkeling;
  • demonstratiespel en spelscript;
  • het belang van herhaling in het aanbod.

Download de whitepaper hieronder.

Whitepaper | Zó laat je kleuters leren

 

Download hier gratis het whitepaper

Meer informatie

Wil je meer weten over de balans tussen spel en instructie in groep 1 en 2? Of heb je andere vragen over effectief onderwijs in de onderbouw.

Marjan van der Maas is onderwijsadviseur bij Expertis
Share This