Werken aan een positieve gedragscultuur op school
Onafhankelijk rapport over gedrag in scholen
Beter onderwijs begint bij de schoolleider. De schoolleider heeft immers veel invloed op de gang van zaken in de school. Expertis Onderwijsadviseurs publiceert in samenwerking met researchED Nederland een Nederlandse vertaling en bewerking van het rapport Creating a culture door Tom Bennett; een rapport met een schat aan informatie en handreikingen voor schoolleiders.
Bennett schreef dit rapport naar aanleiding van zijn ervaringen op vele Engelse scholen. Deze scholen hadden het ontzettend lastig, sterker nog: ze waren de grip op het gedrag binnen de schoolorganisatie (leerlingen, ouders, schoolteam) vaak volledig kwijt. In opdracht van het Britse ministerie heeft Bennett een wetenschappelijk onderbouwde aanpak ontwikkeld waarmee hij leraren en schoolleiders leert hoe belangrijk het is om aan een stevige, positieve gedragscultuur te bouwen, met heldere regels en routines. Een cultuur waarbinnen leraren, leerlingen en ouders weten: zó doen wij het hier!

Pedagogisch klimaat
Ook op Nederlandse scholen is de rust in de school en de klas niet vanzelfsprekend. Schoolleiders en leraren merken de invloed van de thuis- en straatcultuur op de schoolcultuur, en leraren geven bij ons aan dat dit de werkdruk verhoogt. De positieve werking van rust op het werkgeheugen van kinderen (ze leren meer!) is op scholen bovendien vaak nog onvoldoende bekend. Ook bestaat er onduidelijkheid over wat uniformiteit in regels in de school nu precies inhoudt: gaat dit ten koste van de autonomie van individuele leraren? Duidelijkheid in regels wil niet zeggen dat elke leraar voortaan als ‘robot’ door het leven hoe te gaan. Het rapport Creating a culture bevat een schat aan informatie voor schoolleiders. Bennett legt uit wat schoolleiders kunnen en moeten doen om de positieve gedragscultuur binnen hun organisatie te versterken.
‘Werken aan een positieve gedragscultuur op school’
Vraag hier het rapport aan!
Regie in de school
‘Regie in de school’ is onder andere gebaseerd op het werk van Tom Bennett als het gaat om het versterken van het pedagogisch vakmanschap en het bouwen van schoolbrede en uniforme routines. Ook kijken we binnen zo’n traject zorgvuldig naar patronen binnen de schoolcultuur (onder andere aan de hand van het werk van bureau Galenkamp & Schut) en begeleiden we het management intensief. Want meer rust in een schoolorganisatie begint bij het geven van het goede voorbeeld en de juiste sturing. Kortom: sterk leiderschap! Het programma ‘Regie in de school’ is een samenwerking tussen Expertis Onderwijsadviseurs en researchEd Nederland.
Meer informatie?
Neem contact op met Wouter Siebers, senior onderwijsadviseur bij Expertis Onderwijsadviseurs via:
telefoon: 06 – 21 14 67 62
e-mail: wouter.siebers@expertis.nl
