Expertis Onderwijsadviseurs neemt Datateam Partners BV over
De kracht van data voor betere onderwijsresultaten op uw school
Met ingang van 9 december neemt Expertis Onderwijsadviseurs Datateam Partners BV over. De overname betekent een nieuwe stap in het duurzaam verbeteren van onderwijs en het creëren van gelijke kansen voor iedere leerling door middel van de kracht van data.
Datateam Partners BV is een spin-off bedrijf van de datateamprojecten van de Universiteit Twente, waar de Datateam®methode vanaf 2009 ontwikkeld en onderzocht is. Deze methode helpt schoolteams al lerende te werken aan het oplossen van concrete vraagstukken, met behulp van data. Met de overname beoogt Expertis nog meer scholen en leerlingen te helpen een verbeterslag te maken door middel van deze concrete aanpak.
Bewezen effectief
Prof. dr. Kim Schildkamp is een van de grondleggers van de methode. “We hebben meer dan tien jaar gewerkt aan de Datateam®methode en hier veel onderzoek naar gedaan. Ik vind het fijn dat ondanks dat het onderzoek afgerond is, scholen de kans krijgen om samen met Expertis met deze bewezen effectieve methode aan de slag te gaan”, aldus Schildkamp. Gert Gelderblom, directeur Expertis: “De overname van Datateam Partners BV sluit perfect aan bij de ambitie van Expertis. We slaan hiermee de brug tussen de wetenschap en de praktijk. We zijn gepokt en gemazeld in de onderwijspraktijk en combineren die ervaring met wetenschappelijk onderbouwde methoden, zoals de Datateam®methode. Die combinatie versterkt elkaar.”
“Met de overname van Datateam Partners BV en de Datateam®methode slaan we de brug tussen de wetenschap en de praktijk.”
Van data naar interventie
De methode biedt uitkomst voor veel scholen. “Veel beslissingen in het onderwijs worden genomen op basis van intuïtie”, legt Schildkamp uit. “Helaas blijkt uit onderzoek dat deze intuïtie niet altijd klopt. Het is belangrijk om de jarenlange ervaring van mensen en hun intuïtie te combineren met data voor het nemen van beslissingen. Dit leidt tot betere beslissingen en tot een betere kwaliteit van het onderwijs. Opvallend hierbij: we beginnen met de Datateam®methode niet met data, maar met de doelen die de scholen nastreven.”. Gelderblom vult aan: “Scholen beschikken over veel informatie en gegevens, bijvoorbeeld uit een eigen leerlingvolgsysteem. Het ontbreekt nu echter vaak aan kennis en kunde om die informatie gestructureerd te ontsluiten, te gebruiken en te analyseren om oorzaken van problemen binnen een school of klas te achterhalen. Terwijl een gedegen gebruik van data een schat aan informatie oplevert. Informatie waarmee je als schoolleider, vaksectie of leraar werkende interventies kan bepalen om de onderwijsprestaties te verbeteren. Het is een prachtige manier om als schoolteam te leren werken met data en er meer informatie uit te halen. Informatie die bijdraagt aan duurzame onderwijsverbetering. De beproefde methode kan zowel in het primair onderwijs als in het voortgezet onderwijs en het beroepsonderwijs ingezet worden. We zijn er als Expertis trots op dat wij verder mogen bouwen aan deze methode.”
“Het ontbreekt op scholen vaak aan kennis en kunde om data te ontsluiten en te gebruiken om problemen binnen een school of klas te achterhalen. Terwijl een gedegen gebruik van data een schat aan informatie oplevert.”
Benieuwd wat wij voor uw school kunnen betekenen in het structureel werken met data?
Neem vrijblijvend contact op met Gert Gelderblom, directeur Expertis. Of klik hier om meer te lezen over ons aanbod en de Datateam®methode.