Marita Eskes
Leesexpert Marita Eskes is nauw betrokken bij Expertis Onderwijsadviseurs. Marita is auteur van het boek Technisch Lezen in een doorlopende lijn en Begrijpend Lezen in een doorlopende lijn.
Publicaties
- Eskes, M. (2022). Iedereen in onze school een leesexpert! Artikel voor Expertis Onderwijsadviseurs.
- Eskes, M. (2022) Sterke lezers in groep 3, deel 1. Praxisbulletin september 2022.
- Eskes, M. (2022) Sterke lezers in groep 3, deel 2. Praxisbulletin september 2022.
- Bijdrage aan interview, genaamd ‘Strijd over directe instructie’. Artikel voor Didactiefonline.
- Eskes, M. (2021). De ib’er doet ertoe! Tijdschrift TIB, (4), 34-36.
- Eskes, M. (2021). Leren lezen doen we samen. LBBO, 6-11
- Bijdrage aan interview, genaamd ‘Stel prioriteiten en handel vanuit kennis’. Artikel voor Meer Taal.
- Bijdrage aan interview, genaamd ‘Effectief Leesonderwijs’. Artikel voor het magazine Lucas Leest, 94-98.
- Eskes, M. (2021). De Staat van het Onderwijs 2020: het jaar waarin verschillen nog groter werden. Artikel voor Komenskypost.
- Eskes, M. (2021). Een geletterde toekomst voor alle leerlingen. De schoolleiding aan het roer! Basisschool Management, (5), 4-7.
- Eskes, M. (2021). Beseft wel écht elke leerkracht hoe het Nederlandse onderwijs eraan toe is? Artikel voor Didactiek Nederlands.
- Eskes, M. (2020). Leerlingen goed leren lezen als sleutel voor kennisverwerving. Optimus Onderwijs, 18-19.
- Bijdrage aan interview, genaamd ‘Rendement leesles kan omhoog’. Magazine Naar School.
- Eskes, M. (2020). Effectief technisch leesonderwijs. Praxis Bulletin, 7-11.
- Eskes, M. (2020). Samen werken aan betere lessen. Blog voor Uitgeverij Pica.
- Eskes, M. (2020). Wat we kunnen leren van ‘De Staat van het Onderwijs 2020’. Artikel voor Komenskypost.
- Eskes, M. (2020). Technisch lezen in een doorlopende lijn. Huizen: Uitgeverij Pica.
- Eskes, M. (2019). Close Reading: aandacht voor de inhoud van de tekst. Tijdschrift Taal, 10 (15), 20-23.
- Eskes, M. (2019). Leesinterventies in groep 3: problemen voorkomen is beter dan genezen. Tijdschrift voor Remedial Teaching (1), 26-29.
- Eskes, M. (2019). Technisch leren lezen en spellen in groep 3. De wereld van het jonge kind, 10-13.
- Eskes, M.A. (2018). Goed onderwijs in basisvaardigheden. Zorg Primair, 10-11.
- Logchem, M. van & Eskes, M. A. (2018). Close Reading in de onderbouw. De wereld van het jonge kind, 46 (2), 4-7.
- Blog: Lezend de vakantie in: Close Reading zomertips!
- Eskes, M.A. (2018). Effectief Onderwijs: ken en deel je leerdoelen! Zorg Primair, 6-9.
- Vernooy, K., & Eskes, M.A. (2017). Effectieve leesinterventies nader bekeken: het belang van goed leesonderwijs. Zorgbreed, 10-19.
- Eskes, M. (2017). Goed onderwijs geeft alle kinderen een kans. Algemeen Dagblad 29 april 2017.
- Eskes, M.A. (2017). Een goede taalontwikkeling voor het jonge kind. Zorg Primair, 9-11.
- Blog: Kikker is verliefd! Close Reading in de onderbouw
- Eskes, M.A. (2016). Hoe ziet de risicolezer zijn begeleider het liefst? Tijdschrift voor Remedial Teaching, (1), 8-11.
- Eskes, M.A. (2015). Tekstbegrip: wat doet ertoe? Het belang van verbanden en inferenties maken. Basisschool Management, 28 (3), 12-15.
- Eskes, M.A. (2014). Effectief leesonderwijs in de middenbouw: geef jij het al?! Nieuw Meesterschap, 2, 10-16.
- Bijdrage aan de taalbrochure van gemeente Utrecht ‘Ik weet een mooie zin’.
- Verschillende blogs op didactiefonline.nl
Contact
Neem contact op met één van onze onderwijsadviseurs of bel/mail ons:
033 – 46 12 680 of info@expertis.nl.