< Terug naar het overzicht

Begrijpend Lezen en het omgaan met verschillen

Een artikel van dr. Kees Vernooy, lector-emeritus Effectief taal en leesonderwijs in Zorgbreed

Begrijpend Lezen en het omgaan met verschillen

Een artikel van dr. Kees Vernooy, lector-emeritus Effectief taal en leesonderwijs in Zorgbreed

Hoe zorg je ervoor dat jongeren gemotiveerd geraken om hun talenten te benutten? Om naar school te gaan, te trainen, te leren, hun werk te doen? De een wil niets. De ander wil juist vanalles tegelijk, maar kan maar niet kiezen. Jongeren zijn onderling heel verschillend. Tijdens de adolescentie moeten jongeren er geleidelijk achter komen wat goed bij hen past. Dat begint al in groep 8 en gaat door tot aan de eerste baan.
Veel mensen willen weten hoe ze intrinsieke motivatie bij jongeren kunnen verhogen. Intrinsieke motivatie lijkt iets ongrijpbaars, want je kunt het niet bij iemand anders afdwingen. De kunst is om jongeren op een dusdanige manier te begeleiden en te inspireren dat ze uit zichzelf in beweging komen. Hierbij gelden verschillende basisprincipes.
In dit artikel lichten we een tipje van de sluier op: hoe kun je als onderwijsprofessional -als docent, studieloopbaanbegeleider (SLB’er) of onderwijsondersteuner- jongeren helpen te ontdekken wat ze motiveert?

Download hier het hele artikel

Kees Vernooy

Taal / lezen /

06 - 45 28 57 75

Meer informatie