033 - 46 12 680 info@expertis.nl
Home » Kennisbank overzichtspagina » Kennisbank Didactisch handelen

Van invuldidactiek naar leerzame lessen

Passief of generatief leren

2024 – In veel lessen verwerken leerlingen de instructie door opdrachten te maken in een werkboek. Deze opdrachten vragen van leerlingen dat ze antwoorden zoeken in een tekst of andere informatiebron. Ze herhalen vaak letterlijk de informatie, bijvoorbeeld door het invullen van woorden, het trekken van lijntjes of het aankruisen van antwoorden in het werkboek. Er is echter een groot verschil tussen het ver-werken en be-werken van de lesstof. In dit artikel uit OnderWijsTijd gaan onderwijsadviseur Michel Freriks en Marcel Schmeier in op passief en gerenatief leren.

Discussie over Directe Instructie

2024 – Van directe instructie wordt beweerd dat het een evidence based aanpak is. Tegelijkertijd is discussie over de didactiek. Werkt de aanpak altijd en voor iedereen? En is het de enige aanpak die werkt? Het artikel geeft een genuanceerde kijk op de werkzaamheid van directe instructie. Daarmee levert het de schoolleider inzichten op die helpen bij het doordacht inzetten van didactische aanpakken op de school en het kiezen van passende professionalisering.

Expliciete Directe Instructie 2.0; gewoon goed lesgeven

2021 – Op veel scholen is expliciete directe instructie gemeengoed geworden. Wat maakt deze manier van lesgeven (beschreven in het boek ‘EDI 2.0: tips en technieken voor een goede les’) zo krachtig? En welke nieuwe inzichten bevat de herziene versie van het boek? In gesprek met de Amerikaanse auteurs én Marcel Schmeier, die de Nederlandse vertaling en bewerking deed. >>

Effectief omgaan met verschillen in de les

2020 – Het lesmodel van Expliciete Directe Instructie (EDI) wordt op steeds meer scholen gebruikt om het didactisch handelen te versterken. Volgens de Onderwijsinspectie (2020) en het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (2019) is het directe instructiemodel bovendien een doeltreffende werkwijze om het omgaan met verschillen te organiseren in de les. Marcel Schmeier, EDI-expert, schreef er een blog over. >>

Cognitief sterke leerlingen in een gewone klas

2020 – Goed onderwijs houdt onder meer in dat de onderwijsbehoeften van leerlingen goed in kaart worden gebracht en dat op basis daarvan goed gedifferentieerd wordt. En daarbij gaat het dan niet alleen om aanpassingen van het onderwijs naar leerlingen die uitvallen aan de onderkant, maar ook om aanpassingen van het onderwijs voor leerlingen die cognitief sterk zijn. Het is ook voor deze laatste groep leerlingen van belang dat zij onderdeel zijn van de dagelijkse differentiatie van een leraar in de klas. Echter, onderzoek laat zien dat leraren vaak nog onvoldoende handvatten hebben om goede begeleiding te kunnen bieden aan cognitief sterke leerlingen. Leraren willen zich wel inzetten voor deze leerlingen, maar weten vaak simpelweg niet hoe. De auteurs van dit artikel, Sherrill Woldberg en Elleke Snippe, pleiten ervoor om leraren te ondersteunen en begeleiden bij het onderwijs aan cognitief sterke leerlingen. In dit verband benadrukken zij dat de begeleiding van leraren om beter in te spelen op sterke leerlingen, ook een wezenlijk onderdeel van het schoolbeleid moet zijn. >>

Het succes van EDI verklaard

2016 – Een onderwijsklassieker, zo kan het boek ‘Expliciete Directe Instructie – tips en technieken voor een goede les’ wel genoemd worden. Meer dan 40.000 exemplaren van dit boek hebben hun weg naar het onderwijs weten te vinden. Dat roept de vraag op wat maakt dat dit boek, dat vertaald en bewerkt is door EDI-expert Marcel Schmeier, zo’n succes is. Adviseurs Ina Cijvat en Tony van Dalen, bespreken het EDI-lesmodel en gaan in op de belangrijkste kenmerken van een EDI-les, zoals die beschreven worden in het boek. Inmiddels is begin 2020 een tweede en bewerkte versie van het boek verschenen: EDI 2.0. >>

Haal het beste uit de leerkracht

2013 – Uit onderzoek blijkt dat scholen met een vergelijkbare leerlingenpopulatie soms heel verschillende resultaten met hun leerlingen halen. Deze verschillen worden vooral verklaard door de leraren die op deze scholen werken. De Onderwijsinspectie (2012) constateert dat op zwakke en zeer zwakke basisscholen meer leraren werken die de basisvaardigheden van het lesgeven onvoldoende beheersen. Marcel Schmeier, EDI-expert, beschrijft in dit artikel wat goede leraren kenmerkt. Zoals het de fundamentele verantwoordelijkheid van leerkrachten is dat alle leerlingen de basisvaardigheden beheersen, is het de fundamentele verantwoordelijkheid van de schoolleider dat alle leerkrachten de basisvaardigheden van goed leraarschap beheersen, zo stelt Schmeier. Onderwijskundig leiderschap onderkent verschillen tussen leerkrachten, maar tegelijk zorgen goede schoolleiders ervoor dat alle teamleden tenminste het basisniveau van het leraarschap behalen. >>

Share This