Leergang Close Reading
Het versterken van begrijpend luisteren en lezen
Wil je van jouw leerlingen actieve lezers maken? Bekwaam je dan via deze leergang in de aanpak Close Reading. Close Reading is een verdiepende manier van begrijpend lezen waarbij de inhoud van een complexe tekst centraal staat. De leerlingen gaan op een actieve manier aan de slag gaan met de tekst. De belangrijkste vaardigheden bij Close Reading zijn: herlezen, aantekeningen maken, samenvatten, monitoren, samenwerken, redeneren, discussiëren en reflecteren. In deze leergang ervaar je hoe je Close Reading kunt inzetten in de klas.
Wat is Close Reading?
Close Reading is een vorm van langzaam, dieper lezen dat tot dieper tekstbegrip leidt en wat zich kenmerkt door de volgende effectieve elementen:
- Er wordt gebruik gemaakt van een taalrijke, complexe tekst;
- Leerlingen (her)lezen een tekst of een deel ervan;
- De tekst wordt gelezen vanuit een bepaald leesdoel;
- De inhoud van de tekst staat centraal, o.a. door middel van tekstgerichte vragen;
- Leerlingen maken aantekeningen over wat ze denken tijdens het lezen, ze ‘lezen met de pen in de hand’;
- Leerkrachten sturen het leesproces door vragen te stellen en te laten discussiëren;
- Leerlingen hebben interactie met en discussie over de tekst.
(Fisher, Frey en Hattie, 2016)
Over de leergang
Deze leergang is de basis om grip te krijgen op de aanpak van Close Reading. Je krijgt achtergrondkennis over alle elementen van Close Reading. Na deze leergang kun je deelnemen aan de Leergang Close Reading Expert: ‘Het versterken en aansturen van Close Reading’.
Deze leergang bestaat uit vijf bijeenkomsten van drie uur. Tijdens de bijeenkomsten wisselen we theorie af met voorbeeldlessen en met interactieve opdrachten. In de opdrachten werken we met verschillende soorten teksten en activerende werkvormen. Na afloop van elke bijeenkomst krijg je een opdracht mee om uit te voeren in je eigen groep of team. De opdrachten hebben betrekking op het zelf ontwerpen en geven van lessen.
Tijdens de leergang wordt gebruik gemaakt van het boek ‘Close Reading. Werken aan dieper tekstbegrip in het basisonderwijs’ en recente artikelen over Close Reading. Zorg ervoor als deelnemer dat je het boek in je bezit hebt.
Voor wie?
Aan deze leergang kunnen zowel startende als ervaren leraren, intern begeleiders en taal-/leescoördinatoren deelnemen.
Inhoud en opzet bijeenkomsten
Bijeenkomst 1
- Kaders Close Reading;
- Opbouw van tekstgerichte vragen, verhalende teksten.
Bijeenkomst 2
- Selectie en analyse van teksten;
- Opbouw van tekstgerichte vragen, informatieve teksten;
- Verdieping tekstgerichte vragen.
Bijeenkomst 3
- Consequenties voor leerkrachtgedrag, inzetten GRRIM;
- Werken met het GRRIM-model tijdens Close Reading.
Bijeenkomst 4
- Genredidactiek waaronder poëzie;
- Maken van aantekeningen;
- Inzetten van naburige en schurende teksten.
Bijeenkomst 5
- Differentiatie;
- Sessie 3 en koppelen van teksten aan wereldoriëntatie;
- Verschil tussen kennis en taal.
Praktische informatie
Data en tijden
Vijf bijeenkomsten van 13:30 – 16:30 uur
- Woensdag 17 september 2025
- Dinsdag 4 november 2025
- Maandag 19 januari 2026
- Woensdag 18 maart 2026
- Donderdag 7 mei 2026
Locatie
De Schakel
Oranjelaan 10
3862 CX Nijkerk
Kosten
€ 1.025,- per deelnemer
Adviseur
De bijeenkomsten worden verzorgd door Annemarieke Kool.
Meer weten?
Voor vragen of meer informatie kun je
contact opnemen met Annemarieke Kool:
Telefoon 06 – 50 28 55 53
E-mail annemarieke.kool@expertis.nl

“Dit is waar ik op hoopte! Een lekker vol programma met de nodige diepgang. Ik heb geleerd hoe je een sessie kunt opbouwen, welke vragen je kunt stellen en welke verschillende tekstsoorten zich ook lenen voor Close Reading. Ik maak er nu een gewoonte van om met rijke teksten te werken.”
– Rob, Basisschool ter Does
“Ik vond het heel interessant om te leren hoe je kinderen enthousiast kunt krijgen om te werken met teksten, en hoe je meer de diepte in kunt gaan met verschillende tekstsoorten.”
– Sanne, KC Octopus, Boekel
“Ik vond de deskundigheid en het enthousiasme van de taal/leesexpert erg groot. Ik heb erg veel geleerd. Een echte aanrader!”
– Marie-Suzanne, leerkracht basisonderwijs