Hét taalcongresvan 2025: een terugblik
Op 13 november (Zwolle) en 18 november (Nieuwegein) vond hét taalcongres van 2025 plaats: Geïntegreerd taalonderwijs. Met 400 enthousiaste aanwezigen kijken we terug op twee inspirerende dagen vol kennisdeling, praktijkvoorbeelden en ontmoetingen. Het congres stond in het teken van rijk, samenhangend en betekenisvol taalonderwijs. De urgentie is duidelijk: uit onderzoek blijkt dat een derde van de jongeren risico loopt op laaggeletterdheid. Het is essentieel om taal en lezen stevig te verankeren in het curriculum.
Gevarieerd programma
In de opening onderstreepte Expertis directeur Tony van Dalen het belang van geïntegreerd taalonderwijs. De twee keynotes gingen nog dieper hierop in. Dr. Haytske Zijlstra verzorgde de keynote ‘Een samenhangend curriculum voor taal en lezen’. Zij liet zien hoe vakoverstijgende verbindingen zorgen voor rijke leerervaringen. De keynote van prof. dr. Yra van Dijk had als onderwerp ‘Omdat lezen loont: jeugdliteratuur met betekenis’. Ze sprak over verhalen die in de klas aanleiding geven tot het leren redeneren, onder andere over allerlei aspecten van burgerschap. Die samenhang tussen de domeinen leidt tot betekenisvol leesonderwijs.
De workshops boden praktische handvatten, en deelnemers gingen actief aan de slag met diverse onderwerpen:
- Thematisch plannen van taal binnen wereldoriëntatie;
- Luisteren en lezen met diep begrip;
- Schrijven om te leren;
- Gesprekken voeren over rijke teksten;
- Creëren van een rijke taalleeromgeving in de onderbouw;
- Literaire gesprekken in een betekenisvolle context.
Mede dankzij de betrokkenheid van de deelnemers was het congres een groot succes. We hopen dat de opgedane kennis, inspiratie en uitgereikte materialen in de workshops een impuls geven aan het taalonderwijs op de scholen.
Meer informatie
Wil je meer weten over effectief taal/leesonderwijs? Bekijk dan deze pagina of neem contact met ons op!
