033 - 46 12 680 info@expertis.nl

Leergang Beleidsmedewerker Onderwijs en Kwaliteit

Van visie tot borging: bouwen aan een krachtig kwaliteitszorgsysteem

Home » Trainingen en bijeenkomsten » Leergang Beleidsmedewerker Onderwijs en Kwaliteit primair onderwijs

Leergang Beleidsmedewerker Onderwijs en Kwaliteit po

Werk jij als kwaliteitsmedewerker binnen de driehoek medewerker onderwijs & kwaliteit, schoolleider en bestuurder? Wil je écht impact maken op onderwijskwaliteit? In de Leergang Beleidsmedewerker Onderwijs & Kwaliteit po ontwikkel je een gedragen, evidence-informed visie. Je leert bouwen aan een heldere communicatiestructuur binnen een professionele (school)cultuur. En je ontwikkelt een cyclische werkwijze gericht op sterk kwaliteitsbeleid en heldere taakdefiniëring. De leergang biedt jou inhoudelijke verdieping, praktische tools én intervisie.

Als deelnemer ontwikkel je een diepgaand inzicht in het vormgeven, monitoren en borgen van onderwijskwaliteit. Je leert je adviesrol krachtiger in te zetten, strategisch te communiceren en verbinding te leggen tussen beleid en praktijk. De leergang sluit aan op actuele thema’s en biedt praktische handvatten voor stichtingsbreed kwaliteitsbeleid.

Over de leergang

In deze leergang verdiep je je in je taak om stichtingsbreed richting te geven aan onderwijskwaliteit. Dit omvat de ontwikkeling van een gedragen visie die wetenschappelijk onderbouwd is, en zichtbaar wordt in het handelen van professionals op alle niveaus. Je leert hoe je cyclisch kunt werken aan visieontwikkeling: een proces waarin je stakeholders actief betrekt, ambities scherpstelt en zorgt voor breed commitment binnen de organisatie.

Een ander belangrijk thema in de leergang is het monitoren van de onderwijskwaliteit. Je leert welke onderwijsdata relevant zijn, hoe je deze systematisch kunt verzamelen, interpreteren en gebruiken, en op welke manier dit bijdraagt aan strategische sturing. Je krijgt handvatten om interne kwaliteitsindicatoren te formuleren, om prioriteiten te stellen en om professionals op school- en bestuurlijk niveau te ondersteunen in het opstellen, uitvoeren en volgen van verbeterplannen. Daarbij staat het vertalen van inzichten uit data naar gericht beleid en praktijkgerichte acties centraal.

Naast systeemgerichte aspecten zoals visie, beleid en monitoring, richt de leergang zich expliciet op het ontwikkelen van een professionele (school)cultuur. Deze is voorwaardelijk voor het versterken van de onderwijskwaliteit. Er is aandacht voor het bevorderen van een professionele kwaliteitscultuur, waarin continue verbetering en gedeeld eigenaarschap vanzelfsprekend zijn.

Je versterkt je adviesvaardigheden, slaat een brug tussen strategie en praktijk en stimuleert datagedreven besluitvorming in teams en op bestuursniveau. Je reflecteert op je positie binnen de organisatie en versterkt je rol als interne adviseur: spilfiguur tussen scholen en bestuur en aanjager van professionele ontwikkeling.

“De ontwikkeling van adviesvaardigheden vormt een rode draad door de leergang.

Voor wie?

De leergang is ontwikkeld voor beleidsmedewerkers Onderwijs & Kwaliteit in het primair onderwijs die op zoek zijn naar tools om hun adviesrol krachtiger in te zetten, strategisch te communiceren en verbinding te leggen tussen beleid en praktijk.

Tijdsinvestering

De opleiding bestaat uit vier bijeenkomsten van een hele dag (in totaal 32 uur). Voorafgaand aan elke bijeenkomst bestudeer je literatuur en/of doe je opdrachten in de praktijk. Deze voorbereiding en opdrachten kosten je ongeveer 32 uur in totaal. De totale studiebelasting komt dus op 64 uur.

Inhoud en opzet

Bijeenkomst 1

Strategisch sturen op kwaliteit: van visie tot praktijk

Deze bijeenkomst draait om het ontwikkelen van een gezamenlijke visie op onderwijskwaliteit en het opzetten van een cyclische werkwijze met betrokkenheid van professionals en stakeholders. Er is aandacht voor het vertalen van visie naar beleid en praktijk, het gebruik van wetenschappelijke inzichten, en het opzetten van een evaluatiecyclus. Daarnaast komt het monitoren van onderwijskwaliteit aan bod, inclusief dataverzameling, kwaliteitsindicatoren en verbeterplannen. Ook het inspectiekader als beleidsinstrument wordt besproken.

Bijeenkomst 2

Veranderen met impact: cultuur, communicatie en strategie

Deze bijeenkomst richt zich op communicatie, samenwerking en cultuur als fundament voor duurzame kwaliteitszorg. De rol van de kwaliteitsmedewerker als verbinder tussen scholen, bestuur en externe partijen staat centraal. Er is aandacht voor kennisdeling, ouderbetrokkenheid, en het versterken van een professionele kwaliteitscultuur. Daarnaast wordt ingegaan op verandermanagement, met nadruk op het opstellen van veranderplannen, omgaan met weerstand en het bevorderen van draagvlak. De bijeenkomst biedt praktische handvatten voor beleidsmedewerkers om verandering effectief en verbindend te begeleiden.

Bijeenkomst 3

Grip op kwaliteit: beleid, borging en verantwoording

Deze bijeenkomst focust op het ontwikkelen van kwaliteitsbeleid in samenhang met visie, inspectiekader en organisatiedoelen. Er wordt verkend hoe beleidsprioriteiten worden afgestemd met bestuur en scholen, en hoe deze worden vertaald naar concrete doelen en documenten op verschillende niveaus. De rol van de kwaliteitsmedewerker als ondersteuner en verbinder staat centraal. Verder is er aandacht voor het inrichten van een systematiek voor beleidsuitvoering, aanpassing en verantwoording, inclusief heldere communicatie, implementatie, en het vastleggen en monitoren van afspraken.

Bijeenkomst 4

Van signaleren naar sturen – versterken van de rol als interne kwaliteitsadviseur

Deze bijeenkomst draait om de profilering van de kwaliteitsmedewerker als intern adviseur. Deelnemers verkennen hun rol als verbindende schakel tussen bestuur en scholen, en oefenen met adviesvaardigheden en reflectieve communicatie. Er is aandacht voor feedback, zelfreflectie en het faciliteren van samenwerking rond kwaliteitsvraagstukken. In het tweede deel ligt de focus op datagericht werken: hoe onderwijsdata ingezet kunnen worden voor gezamenlijke reflectie en vroegtijdige signalering van kwaliteitsproblemen. De kwaliteitsmedewerker leert hierbij adviseren zonder het eigenaarschap van scholen over te nemen.

Praktische informatie

Locatie, data en tijden

Amersfoort

Expertis Onderwijsadviseurs
Grote Koppel 14
3813 AA Amersfoort

4 bijeenkomsten van 9:00 tot 16:00 uur

  • 3 november 2026
  • 10 december 2026
  • 14 januari 2027
  • 18 februari 2027

Kosten

€ 2.300,- per deelnemer

Adviseurs

Onderwijsadviseurs Maaike Korte, Marloes Schimmer en Michel Freriks verzorgen afwisselend deze opleiding. Wij kunnen deze opleiding ook in-company op jouw school of binnen jouw schoolbestuur verzorgen.

Meer weten?

Neem voor meer informatie contact op met:

Marloes Schimmer
Telefoon 06 – 13 29 85 91
marloes.schimmer@expertis.nl

Onderwijsadviseurs Brenda van der Slikke en Marloes Schimmer

“Van visie tot borging: samen bouwen we aan een krachtig kwaliteitszorgsysteem.”

Share This