Leergang Onderwijskundig Leiderschap
‘Zonder onderwijskundig leiderschap geen goed onderwijs’
Weet jij als leidinggevende in het onderwijs voldoende van de recente wetenschappelijke literatuur om te kunnen sturen op onderwijskwaliteit? Wil je jouw visie op onderwijs verder onderbouwen met wetenschappelijke inzichten of wil je het onderwijs bij jou op school meer evidence-informed vormgeven? Met de Leergang Onderwijskundig Leiderschap bouw je aan krachtig én onderbouwd onderwijs binnen jouw school of scholen.
De nieuwe data voor schooljaar 2024-2025 zijn bekend! Meld je aan via de knop onderaan deze pagina.
Er is veel aandacht voor het onderwijskundig leiderschap van bestuurders en leidinggevenden in het onderwijs (Vernooy, 2017). Sterk onderwijskundig leiderschap is van invloed op de leerresultaten van een onderwijsinstelling. Leidinggevenden kunnen direct bijdragen aan de kwaliteit van onderwijs door te sturen op de kwaliteit van het lesgeven of indirect door het scheppen van de juiste kaders voor goed lesgeven en leren (Bendikson et al., 2012). Om in brede zin te kunnen sturen op onderwijskwaliteit is het essentieel dat leidinggevenden en bestuurders op de hoogte zijn van relevante wetenschappelijke onderwijskundige inzichten. In veel scholen sijpelt deze kennis nog te weinig door naar de werkvloer.
“In veel landen zien we in toenemende mate activiteiten die doel hebben de rol van de schoolleiding te versterken en dan in het bijzonder het onderwijskundig leiderschap. Er wordt vanuit gegaan dat de schoolleiding van cruciaal belang is voor het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs van een school. Wat de schoolleiding al of niet doet heeft effecten voor het functioneren van de leraren, de leerlingresultaten, maar ook voor het leren van haar team.” (Vernooy, 2017).
Ook laat onderzoek zien dat kennis van het vak van leraar een belangrijke voorspeller is van de onderwijskwaliteit van een organisatie (Bendikson et al., 2012). Hieronder wordt verstaan de kwaliteit van het curriculum, het lesgeven, het toetsen en de onderzoekende en lerende houding van leraren (Kleine-Kracht, 2019).
Aanbod
Deze leergang zorgt ervoor dat je als leidinggevende groeit naar onderwijskundig leider van het leren in de school. Dit willen we bereiken door de nieuwste wetenschappelijke inzichten rondom curriculum, lesgeven en toetsing te behandelen. Deelnemers worden uitgedaagd hun eigen onderwijskundige visie bij te stellen of aan te scherpen, om deze visie vervolgens te gebruiken om de onderwijspraktijk op de eigen school te verbeteren.
In het kort
Wat is het: een leergang (met herregistratie in het Schoolleidersregister, 60 punten) over onderwijskundig leiderschap waarin de meest recente onderwijskundige literatuur wordt behandeld en toegepast op de eigen onderwijspraktijk.
Voor wie is het interessant: bestuurders (PO én VO), leidinggevenden in het onderwijs (PO én VO), intern begeleiders en medewerkers onderwijskwaliteit.
Welk type onderwijs: primair onderwijs, voortgezet onderwijs en speciaal onderwijs.
Wat levert het op: kennis over de meest recente onderwijskundige inzichten met daarbij een vertaalslag naar handelingsperspectieven in de eigen praktijk. Zicht op de onderwijsinhoudelijke knoppen waaraan kan worden gedraaid om het onderwijs te verbeteren.
Tijdsinvestering: Naast de geplande bijeenkomsten bedraagt de extra tijdsinvestering ongeveer 40 uur. Het zwaartepunt van deze tijdsinvestering ligt aan het einde van de leergang in verband met het eindproduct: een paper.
Let op: Deze leergang kan ook in-company worden aangeboden. Neem contact op met Michel Freriks voor meer informatie. Bij in-companytrajecten, en bij 8 inschrijvingen of meer bieden we een korting van 20% aan de 8ste en volgende deelnemers.
Onderwerpen:
- Bijeenkomst 1 – Hoe werkt leren?
In de eerste bijeenkomst krijg je allereerst antwoorden op vragen als: Wat is onderwijskundig leiderschap eigenlijk? Wat doe je als onderwijskundig leider? Welke vaardigheden zet je in en hoe oefen je invloed uit op het primaire proces? Daarnaast bespreken we inzichten uit de cognitieve leerpsychologie. Hoe werkt leren? En hoe zou dat het lesgeven van leraren moeten beïnvloeden? Hoe verandert een didactische aanpak naarmate een leerling meer weet van een onderwerp?
- Bijeenkomst 2 – Didactiek en curriculum
Vragen die in deze bijeenkomst aan de orde komen: Wat zijn goede instructiemodellen om op school te hanteren? Hoe kun je als onderwijskundig leider sturen op een instructiemodel? Wanneer stap je af van een instructiemodel? Hoe ziet een goed uitgelijnd curriculum eruit? Waar moet je als schoolleider op letten bij het ontwerpen van een schoolcurriculum?
- Bijeenkomst 3 – Gedrag en sociaal-emotionele ontwikkeling
In deze bijeenkomst staat het sterk sociaal-emotioneel schoolklimaat centraal. Hoe kun je hier als onderwijskundig leider op sturen? Welke aanpakken werken goed? Wat zegt onderzoek hierover?
- Bijeenkomst 4 – Basisvaardigheden
We staan stil bij vragen als: Hoe kun je als onderwijskundig leider sturen op goed technisch en begrijpend leesonderwijs en goed rekenonderwijs? Wat zijn belangrijke indicatoren om op te letten en hoe kun je bijsturen als de resultaten achterblijven? Welke analyses heb je tot je beschikking? Welke kenmerken hebben goede lees- en rekenlessen? Met medewerking van Marita Eskes.
- Bijeenkomst 5 – Terugkomdag (met presentaties)
Tijdens deze dag presenteer je aan de andere deelnemers hoe jij je hebt ontwikkeld. Ook geef je een presentatie van de opdrachten die je tijdens de leergang hebt gemaakt. Dit is tevens de afsluiting die nodig is voor herregistratie in het Schoolleidersregister.
Leestip: ‘Waarom onderwijskundig leiderschap broodnodig is’
Praktische informatie
Datum en tijd
2024-2025 – Soest
– dinsdag 26 november 2024 van 08:45 – 16:00 uur.
– donderdag 23 januari 2025 van 08:45 – 16:00 uur.
– woensdag 2 april 2025 van 08:45 – 16:00 uur.
– dinsdag 13 mei 2025 van 08:45 – 16:00 uur.
– dinsdag 17 juni 2025 van 08:45 – 16:00 uur.
Locatie
Soest
Stayokay Soest
Bosstraat 16
3766 AG Soest
Kosten
€ 2.300,- per persoon
Over de adviseur
Onderwijsadviseur Michel Freriks is hoofddocent van deze cursus. Een aantal thema’s in de leergang zullen ook door andere onderwijsadviseurs van Expertis verzorgd worden.
Meer weten?
Voor vragen of meer informatie kunt u
contact opnemen met Michel Freriks.
michel.freriks@expertis.nl
06 – 49 35 56 92
'Ik heb geleerd hoe ik weer écht met het verbeteren van het onderwijs bezig kan zijn'
– Els, Adjunct-directeur R.K. Basisschool De Overplaats
“Hoe kan ik brede onderwijsinhoudelijke sturing geven op school? En hoe ga ik om met de waan van de dag, en deel ik mijn tijd zo in dat ik ook daadwerkelijk met onderwijs bezig kan zijn? Deze vragen stonden voor mij centraal bij aanvang van deze leergang. Ik heb geleerd hoe ik weer écht met het verbeteren van het onderwijs bezig kan zijn in mijn functie als adjunct-directeur. De leergang heeft mij gesterkt in mijn leidinggeven. De onzekerheden die ik als leidinggevende regelmatig had, hebben plaats gemaakt voor duidelijke handvatten die ik inzet in mijn team. De professionele leercultuur in de school maakt een grote ontwikkeling door. Er is nu veel meer centralisatie in de school en meer verbinding tussen de onder-, midden- en bovenbouw. Het team weet weer van elkaar wat er speelt, mede dankzij de inzet van collegiale consulatie en flitsbezoeken door de directie. Ook zijn we dankzij de input vanuit deze opleiding gestart met het integreren van begrijpend lezen in ons thematisch onderwijs. De aangeboden literatuur en de manier van lesgeven maken deze leergang van grote toegevoegde waarde; ik zou deze leergang zeker aanraden!”
'Deze leergang is dé manier om in korte tijd veel bij te leren en onderwijskundig leiderschap te blijven prioriteren'
– Imke, directeur Johannesschool Pijnackerdirecteur R.K. Basisschool De Overplaats
“Juist vanwege het onderwijskundig leiderschap, ben ik schoolleider geworden. In de praktijk blijkt het echter vaak een uitdaging om dit in de ‘waan van de dag’ tot prioriteit te maken. De leergang is dé manier om in korte tijd veel bij te leren en onderwijskundig leiderschap te blijven prioriteren. Dat komt ten goede aan leerlingen, het schoolteam en jezelf. Zowel de aangeboden literatuur als het sparren met collega-directeuren was zeer inspirerend. Direct bij de start van de leergang startte bij mij een denkproces. Dit proces en de focus op bepaalde onderwerpen zorgde ervoor dat ik scherp reflecteerde op mijn eigen leiderschapsgedrag. Zo was ik bijvoorbeeld gedurende de hele leergang alert op de wijze waarop we op school praten over leerlingen en verwachtingen, en werden bewustwording en verandering gaandeweg de leergang al ingezet. Ik raad deze leergang zeker aan voor alle schoolleiders die verdieping willen aanbrengen in hun vak en kennis in de school en het schoolteam willen brengen.”
'Geen tijd? Dat is geen excuus meer. Onderwijskundig leiderschap is het belangrijkste wat er is.'
– Romana, directeur basisschool De Klarinet in Lisse
“Onderwijskundig leiderschap is misschien wel het belangrijkste onderdeel van het werk als schoolleider, maar tegelijkertijd vaak een ondergeschoven kindje door al het andere wat van je gevraagd wordt. Ik kreeg, dankzij deze leergang, mijn focus op onderwijs weer terug: we keken kritisch naar onze visie op goed onderwijs en toetsten deze aan de theorie die werd aangeboden. Klopt die visie dan wel? En brengen we ook in de praktijk wat we in onze visie verkondigen? Deze leergang sterkte mij in mijn ideeën en overtuigingen over leren en lesgeven en onderwijs. Deze leergang hielp mij ook in het meenemen van ons hele schoolteam. Ik vond het prettig om deze leergang samen met collega-directeuren uit onze stichting te volgen. We hebben het geleerde en onze inzichten ook op stichtingsniveau gepresenteerd. Eigenlijk zou iedere leidinggevende in het onderwijs deze leergang mogen volgen.”