Het versterken van het schrijfonderwijs
Leergang schrijfonderwijs – locatie Nijkerk
Goed kunnen schrijven, stellen, helpt leerlingen hun ideeën en ervaringen te ordenen en te uiten. Zo kan het bijdragen aan begrip van de wereld om hen heen. Daarnaast is schrijven een belangrijk middel om te communiceren. Dat kan in de vorm van een brief aan familieleden of vrienden, maar denk ook aan zakelijke brieven. Schrijven is zowel belangrijk voor de persoonlijke ontwikkeling als voor het functioneren op school en voor een toekomstige opleiding of baan. Echter kan het voor leerlingen een complexe vaardigheid zijn. Hoe krijgen jouw leerlingen dat wat ze in hun hoofd aan ideeën hebben omgezet in taal op papier, op zodanige manier dat de lezer precies begrijpt wat de betekenis ervan is? Hoe ziet dat er in een doorgaande lijn van groep 1 t/m 8 uit? Deze leergang draagt bij aan het versterken van het schrijfonderwijs in jouw klas en bij jou op school.
Tijdens deze leergang, geschikt voor leraren van groep 1 t/m 8 en taal- en leescoördinatoren, krijg je in vijf bijeenkomsten van drie uur onderbouwde kennis over effectief schrijfonderwijs in een doorlopende lijn, geïntegreerd in de thema’s waaraan je in jouw groep werkt. Tijdens de bijeenkomsten wisselen we theorie af met voorbeeldlessen en – werkvormen en interactieve opdrachten. Na afloop van elke bijeenkomst krijg je een opdracht mee om uit te voeren in jouw eigen groep en team. De opdrachten hebben betrekking op het zelf ontwerpen en geven van lessen, maar ook op het delen van de door jou opgedane kennis met het team. We maken gebruik van diverse internationale en nationale bronnen, waaronder de boeken ‘Wat een goede tekst!’ en ‘Iedereen kan leren schrijven’ van Suzanne van Norden en Petra de Lint.
Inhoud en opzet bijeenkomsten
Bijeenkomst 1:
De principes van effectief schrijfonderwijs
In deze bijeenkomst leer je over de principes van effectief schrijfonderwijs in een doorgaande lijn. We nemen je mee in de complexiteit van goed kunnen schrijven, het belang van een goede didactiek – waaronder genredidactiek – en de verschillende stappen van het schrijfproces. Ook leer je hoe je al vanaf groep 1 kunt beginnen met het voorbereidend schrijven en hoe zich dit uitbouwt in de volgende leerjaren. In deze bijeenkomst staat het genre vertelling centraal.
Bijeenkomst 2:
De zin als bouwsteen voor een tekst
We verwachten vaak van leerlingen dat ze een kantje vol schrijven bij een schrijfopdracht. In de praktijk blijkt dat erg moeilijk voor leerlingen en blijft het regelmatig steken bij vijf zinnen op het papier. Dat komt omdat leerlingen moeite kunnen hebben met het formuleren van een goede zin. Daarom besteden we in deze bijeenkomst aandacht aan de zin als bouwsteen voor een verhaal. In deze bijeenkomst staan de genres verhaal en verslag centraal.
Bijeenkomst 3:
Schrijven om te leren
In deze bijeenkomst leer je over het ‘schrijven om te leren’. Hoe kan schrijfonderwijs ingezet worden om wat er zojuist gehoord of gelezen is, beter te begrijpen, goed te onthouden en duidelijk naar anderen te communiceren In deze bijeenkomst staan de genres beschrijving, verklaring en procedure centraal.
Bijeenkomst 4:
Monitoren en borgen
In deze laatste bijeenkomst bespreken we hoe je het schrijfonderwijs kunt monitoren en borgen. In deze bijeenkomst staan de genres beschouwing en betoog staan centraal.
Na afloop van deze leergang ben je in staat effectieve schrijflessen te ontwerpen en geven in jouw eigen klas, maar heb je ook handvatten gekregen om teambreed te werken aan effectief schrijfonderwijs.
Afbeelding schrijfhuis: Vrij vertaald naar: The Science of teaching primary writing,
Kim & Schatschneider (2017); Kim & Park (2019); Kim & Graham (2022)
Tijdens iedere bijeenkomst staan we stil bij hoe je de juiste ondersteuning kunt bieden aan leerlingen die moeizaam tot schrijven komen.
Na afloop van deze leergang ben je in staat effectieve schrijflessen te ontwerpen en geven in jouw eigen klas, maar heb je ook handvatten gekregen om teambreed te werken aan effectief schrijfonderwijs.
Helaas is aanmelden voor de startdatum 2024 niet meer mogelijk. Houd onze website in de gaten voor de nieuwe data!
Praktische informatie
Helaas is aanmelden voor deze editie niet meer mogelijk. Houd deze pagina in de gaten voor de nieuwe data!
Locatie Nijkerk
De Schakel
Oranjelaan 10
3862 CX Nijkerk
Prijs:
€ 990 ,- per persoon.
Je schrijft je in voor vier bijeenkomsten. De prijs is inclusief materialen en naslagwerk.
Inschrijven kan via onderstaand inschrijfformulier.
Adviseurs
De cursus wordt afwisselend verzorgd door Margreet Mulder en Karin Versloot.
Teksten schrijven om beter te leren lezen en spreken
Zo kraken jouw leerlingen de code.
Goed kunnen schrijven, stellen, helpt leerlingen hun ideeën en ervaringen te ordenen en te uiten. Voor veel leerlingen is schrijven echter een heel complexe vaardigheid. ‘Het draait bij het schrijven allemaal om het kraken van de code’, deelt Margreet Mulder tijdens ResearchED 2024. Maar wat houdt die code om te kunnen schrijven in? Margreet deelt haar inzichten.