Hét rekencongres van het jaar – thema: ‘Sturen op 1S’
Maandag 17 maart 2025
Na het grote succes van het rekencongres op donderdag 7 november 2024, organiseert Expertis Onderwijsadviseurs een herhaling van dit prachtige congres op maandag 17 maart 2025! Hét jaarlijkse rekencongres waarin je nieuwe inzichten krijgt over interessante ontwikkelingen binnen het rekenonderwijs. Een live congres met als thema ‘Sturen op 1S’. Meld je snel aan via het inschrijfformulier hieronder!
Uit de Staat van het Onderwijs blijkt dat bijna de helft van de leerlingen de basisschool verlaat met ernstige rekenachterstanden. Zij beheersen het 1S-niveau voor rekenen niet! Dit betekent dat zij onvoldoende gecijferd zijn om zich in de samenleving te kunnen redden. Hoe zorg je er voor dat alle leerlingen leren rekenen? En sturen op 1S, hoe doe je dat eigenlijk?
1S staat voor streefniveau, wij spreken liever over het standaard beheersingsniveau om naartoe te werken. We nemen je tijdens dit event graag mee hoe je binnen jouw school kunt sturen op 1S als leraar, kwaliteitscoördinator, ib’er en schoolleider.
Middels twee boeiende keynotes en verschillende workshops krijg je concrete handreikingen en adviezen die je op jouw school kunt toepassen.
“Hét rekencongres van het jaar!”
Het programma (editie: 17 maart 2025)
Tijd | Programma |
09:30-09:55 | Inloop & ontvangst |
10:00-10:15 | Opening door Gert Gelderblom & Iris van Vuuren |
10:15-11:00 |
Redwane Bouttaouane Keynote: Hoge en positieve verwachtingen in het onderwijs |
11:00-11:30 | Koffiepauze |
11:30-12:15 |
Dr. Marc van Zanten Keynote: Nieuwe kerndoelen rekenen en wiskunde |
12:15-13:15 | Lunch |
13:15-14:15 | Workshop ronde 1 óf lezing Hans van Luit |
14:15-14:45 | Koffiepauze |
14:45-15:45 | Workshop ronde 2 óf lezing Hans van Luit |
15:45-16:45 | Hapje & drankje |
Keynotes
Keynote 1 | Hoge en positieve verwachtingen in het onderwijs – Redwane Bouttaouane
Tijdens deze keynote bespreekt Redwane Bouttaouane de cruciale rol van hoge verwachtingen in het onderwijs. Redwane gaat in op de invloed van zowel hoge als lage verwachtingen van leraren op de cognitieve en sociaal- emotionele ontwikkeling van leerlingen. Ook zal hij stilstaan bij de vraag waarom veel leerlingen het rekenniveau 1S niet behalen terwijl zij dit in potentie wel kunnen. Redwane combineert daarbij theoretische en praktische inzichten uit de onderwijswetenschap en kennis uit de schoolpraktijk. Ook deelt hij inzichten over hoe het ‘lesgeven vanuit hoge verwachtingen’ ervoor staat in het onderwijs op basis van praktijkgericht onderzoek tussen 2021 en 2024.
Keynote 2 | Nieuwe kerndoelen rekenen en wiskunde – Dr. Marc van Zanten
Het gebruiken en begrijpen van wiskunde, waaronder rekenen, is belangrijk voor het functioneren in de samenleving. Denk aan het uitoefenen van een beroep, of aan het maken van keuzes in het persoonlijke leven. Wiskunde is overal!
De nieuwe kerndoelen rekenen en wiskunde po, onderbouw vo en (v)so leggen daarom een stevige basis om alle leerlingen voor te bereiden op hun toekomst in een snel veranderende samenleving. In deze sessie leer je hoe dat zit. Wat is oud en vertrouwd in deze nieuwe doelen? Welke nieuwe perspectieven en leerinhouden hebben een plek in de doelen gekregen? Dr. Marc van Zanten deelt zijn kennis en inzichten.
Aansluitend heb je ruime keuze uit acht verschillende workshops. Tijdens deze workshops ga je zelf aan de slag met de wetenschappelijke inzichten rondom rekenonderwijs. Ook kun je ervoor kiezen om tijdens één van beide workshoprondes de lezing van prof. dr. Hans van Luit bij te wonen, over het belang van een goede rekenstart in groep 1 en 2.
Praktische informatie
Voor wie?
Leraren, rekencoördinatoren, kwaliteitscoördinatoren, intern begeleiders, schoolleiders en andere geïnteresseerden.
Datum, tijd en locatie:
Maandag 17 maart 2025
09:30 uur – 16:30 uur
Locatie: NBC Congrescentrum Nieuwegein
Blokhoeve 1, 3438 LC Nieuwegein
Kosten:
€ 289,- per deelnemer
Meer weten?
Voor meer informatie kun je contact opnemen met onderwijsadviseur Iris van Vuuren op 06 – 45 80 23 25 of via E-mail.
Redwane Bouttaouane
Redwane Bouttaouane is docent binnen de Master Educational Needs in Tilburg
(Fontys OSO). Daarnaast is Redwane werkzaam als programmaleider en
onderwijswetenschapper bij Stichting Het Leerinstituut. Vanuit deze rol verricht hij
samen met collega’s onderzoek naar hoe leraren in het primair- en voortgezet
onderwijs hun lesgeven vanuit hoge en positieve verwachtingen kunnen versterken,
om hiermee zo veel mogelijk het potentieel van alle leerlingen te benutten. Tot slot is
hij auteur van het boek ‘Benut het leerpotentieel van alle leerlingen’.
Dr. Marc van Zanten
Marc van Zanten was basisschoolleraar, pabodocent rekenen-wiskunde en didactiek, docent speciale onderwijsbehoeften rekenen-wiskunde en voorzitter van de jaarlijkse landelijke PANAMA-conferentie over reken-wiskundeonderwijs. Marc schrijft studieboeken en artikelen over rekenen en wiskunde en is gepromoveerd op de gelegenheid om te leren (opportunity-to-learn) in Nederlandse reken-wiskundemethodes. Tegenwoordig werkt Marc op het Landelijk expertisecentrum curriculumontwikkeling SLO, waar hij voorzitter was van het ontwikkelteam van de nieuwe kerndoelen rekenen en wiskunde voor po, onderbouw vo en (v)so.
Prof. dr. Hans van Luit
Hans is als hoogleraar emeritus orthopedagogiek verbonden aan de Universiteit Utrecht. Hij is naast wetenschapper ook sterk praktijkgericht en heeft ruim 400 publicaties op zijn naam staan, waaronder wetenschappelijke artikelen, boeken, boekhoofdstukken, vakpublicaties, tests en behandelprogramma’s. Voor zijn lezingen (die je tijdens beide workshoprondes kunt volgen) is de publicatie Voorbereidend en beginnend rekenen in groep 1 en 2 (Onderwijskennis, 2023) relevant. Verder verzorgt prof. dr. Van Luit postacademisch en post-hbo onderwijs over onder andere het belang van goed kleuteronderwijs.
Workshops
Workshopronde 1
Nieuwe kerndoelen in het rekenonderwijs | Wiskundig probleemoplossen voor alle leerlingen - door dr. Marc van Zanten
Wiskundig probleemoplossen is doel nummer 8 in de nieuwe kerndoelen voor rekenen en wiskunde. Op zich is dit niet nieuw: probleemoplossen staat ook al in de kerndoelen uit 2006 en (deels) in het Referentiekader uit 2010. Maar in de huidige reken-wiskundemethodes komt het nauwelijks aan bod, of alleen in de plusmaterialen. In deze workshop gaan we aan de slag met opgaven en aanpakken waarmee alle leerlingen kunnen worden ondersteund om te leren probleemoplossen.
Vind je wiskundig puzzelen leuk? Kom dan vooral naar deze werkgroep. Vind je er niks aan, of denk je nu iets als ‘mijn leerlingen kunnen dit niet?’ Kom dan vooral naar deze werkgroep!
Hoog aanbod én hoge verwachtingen voor alle leerlingen m.b.t. rekenen - Door Luuc Willering
Uit onderzoek blijkt dat de verwachtingen die leraren van leerlingen hebben, vaak onbewust, van invloed zijn op de leerprestaties van leerlingen. Uitgaan van hoge, reële verwachtingen van iedere leerling is dan ook essentieel om het leerpotentieel optimaal te kunnen benutten en daarmee kansengelijkheid te vergroten. Maar hoe zorg je er als leraar voor dat je tijdens het geven van een rekenles handelt op basis van hoge en reële verwachtingen? Tijdens deze workshop gaan we in op deze en andere aanverwante vragen. Daarbij ontvang je handreikingen die je helpen jouw rekenonderwijs op basis van hoge en reële verwachtingen vorm te geven.
Als schoolleider/rekencoördinator sturen op 1S - Door Julia Vrolijk
Als schoolleider of rekencoördinator speel je een belangrijke rol in de ontwikkeling van het rekenonderwijs. Als je op een goede manier stuurt, kun je samen met je team de rekenresultaten verbeteren. Maar hoe kun je die rol het meest effectief invullen? Wat zijn de knoppen waar je aan kunt draaien? En waar moet je rekening mee houden tijdens een verbetertraject? Tijdens deze workshop word je aangezet tot het nadenken over de invulling van jouw eigen rol en krijg je praktische handvatten voor de eigen praktijk. We bekijken deze vanuit een rekeninhoudelijk perspectief en vanuit het perspectief van verandermanagement.
Automatiseren: een sterke basis - Door Anke Kregting
Hoe ziet een goede automatiseringsoefening eruit? Hoe vaak moeten we aandacht besteden aan automatiseren? Welke inhoud van mijn oefeningen is effectief? Tijdens deze workshop krijg je antwoord op deze vragen.
Steeds meer scholen besteden extra aandacht aan de basisvaardigheden van het rekenonderwijs. Terecht, want deze vaardigheden zijn onmisbaar voor het succes van leerlingen in andere vakken op school, in hun verdere schoolloopbaan en in de maatschappij. Automatiseren verdient een vaste plaats in het rekenonderwijs. Uit onderzoek blijkt dat er een duidelijk verband bestaat tussen goed kunnen automatiseren en het behalen van goede resultaten, dus het sturen op 1S.
Blokvoorbereidingen rekenen - Door Jitske Zwart
Een rekenmethode is gemaakt voor de gemiddelde school, – klas en – leerling. En die hebben we meestal niet. Met behulp van blokvoorbereiding kun je weloverwogen keuzes maken, heb je duidelijk zicht op wat je het aankomende blok behandelt en kun je je onderwijs effectief evalueren. Zo zorg je voor een passend rekenaanbod voor elke leerling, waarbij je stuurt op 1S. Neem de handleiding van jouw methode mee naar de workshop. Je krijgt praktische tips en je start met de blokvoorbereiding voor de komende periode.
Lezing Hans van Luit - 'Op weg naar 1S begint bij goed rekenonderwijs in groep 1'
Voorbereidend en beginnend rekenen in groep 1 en 2 is in veel scholen een nog deels onontgonnen domein. Dat is verwonderlijk, want het voorbereidend en beginnend rekenen voor kleuters bepaalt voor een belangrijk deel hun verdere rekenontwikkeling. Dit betekent dat scholen hun onderwijs in de groepen 1 en 2 in een doorgaande lijn met het rekenen vanaf groep 3 moeten borgen. Veel kinderen steken voldoende op uit het incidentele aanbod, maar zeker een kwart van de kleuters heeft intentioneel aanbod nodig. Structureel aanbod van voorbereidend en beginnend rekenen is van belang om ervoor te zorgen dat de kinderen niet met een achterstand in groep 3 van start gaan met het formele rekenaanbod. In deze lezing word je meegenomen in de belangrijkste inzichten hoe je adequate ondersteuning kunt bieden. Ook komen de kleuterdoelen aan bod, gaat Hans van Luit in op het tellen als de belangrijkste voorspeller van de verdere rekenvaardigheid, en illustreert hij het belang van rekentaal en rekenactiviteiten. Ook de relatie tussen het kleuterrekenen en het leren van de basisvaardigheden komt aan bod.
Hans is als hoogleraar emeritus orthopedagogiek verbonden aan de Universiteit Utrecht. Hij is naast wetenschapper ook sterk praktijkgericht en heeft ruim 400 publicaties op zijn naam staan, waaronder wetenschappelijke artikelen, boeken, boekhoofdstukken, vakpublicaties, tests en behandelprogramma’s. Voor deze lezing is de publicatie Voorbereidend en beginnend rekenen in groep 1 en 2(Onderwijskennis, 2023) relevant. Verder verzorgt hij postacademisch en post-hbo onderwijs over onder andere het belang van goed kleuteronderwijs.
Workshopronde 2
Hoog aanbod én hoge verwachtingen voor alle leerlingen m.b.t. rekenen - Door Luuc Willering
Uit onderzoek blijkt dat de verwachtingen die leraren van leerlingen hebben, vaak onbewust, van invloed zijn op de leerprestaties van leerlingen. Uitgaan van hoge, reële verwachtingen van iedere leerling is dan ook essentieel om het leerpotentieel optimaal te kunnen benutten en daarmee kansengelijkheid te vergroten. Maar hoe zorg je er als leraar voor dat je tijdens het geven van een rekenles handelt op basis van hoge en reële verwachtingen? Tijdens deze workshop gaan we in op deze en andere aanverwante vragen. Daarbij ontvang je handreikingen die je helpen jouw rekenonderwijs op basis van hoge en reële verwachtingen vorm te geven.
Vanuit de rol als schoolleider/rekencoördinator sturen op 1S - Door Julia Vrolijk
Als schoolleider of rekencoördinator speel je een belangrijke rol in de ontwikkeling van het rekenonderwijs. Als je op een goede manier stuurt, kun je samen met je team de rekenresultaten verbeteren. Maar hoe kun je die rol het meest effectief invullen? Wat zijn de knoppen waar je aan kunt draaien? En waar moet je rekening mee houden tijdens een verbetertraject? Tijdens deze workshop word je aangezet tot het nadenken over de invulling van jouw eigen rol en krijg je praktische handvatten voor de eigen praktijk. We bekijken deze vanuit een rekeninhoudelijk perspectief en vanuit het perspectief van verandermanagement.
Rijke rekenvragen - Door Iris van Vuuren
We zien dat rekenmethodes veel tijd investeren in het leren en oefenen van feitenkennis en procedures. Wat we minder vaak zien is dat leerlingen deze kennis en vaardigheden ook leren toepassen in voor hen onbekende situaties. Denk aan situaties waarin ze ook echt een probleem dienen op te lossen, redeneren en creatief met rekenen-wiskunde om moeten gaan. Dit is echter ook een essentieel onderdeel van reken-wiskundige bekwaamheid. Rijke rekenvragen zijn hogere ordevragen die wiskundig denken uitlokken. Het zijn niet alleen vragen over feiten en procedures, maar ook vragen die gericht zijn op onder andere wiskundig probleem oplossen, creatief denken, analyseren, kritisch denken en redeneren.
Tijdens deze workshop duiden we wat rijke rekenvragen zijn en welke kracht er van deze vragen uitgaat. We verkennen voorbeelden van rijke rekenvragen bij de verschillende rekendomeinen in het reken- wiskundeonderwijs. Aan de hand van een aantal voorbeelden laten we zien hoe je zelf van een lagere orderekenvraag een rijke rekenvraag kunt maken. We bieden je handvatten om zelf in de praktijk rijke rekenvragen te ontwerpen die het actief leren van leerlingen stimuleren.
Good practice voorbeeldschool 'Sturen op 1S’ - Door Jitske Zwart
Uit het rapport van de Onderwijsinspectie blijkt dat scholen meer van elkaar zouden mogen leren om tot de beste resultaten te komen. Tijdens deze workshop delen we ‘good practices’ die in de praktijk hebben bewezen effectief te zijn. Ontdek hoe andere scholen de befaamde ‘1S’ hebben behaald en leer welke stappen jij kunt nemen om hetzelfde succes te bereiken.
Wat kun je verwachten?
– Inzicht in succesvolle onderwijsstrategieën.
– Praktische tips en handvatten voor directe toepassing in jouw school.
– Uitwisseling van ervaringen en ideeën met collega-onderwijsprofessionals.
– Inspiratie en motivatie om het onderwijs op jouw school naar een hoger niveau te tillen.
Hoe schrijf ik een rekenbeleidsplan voor mijn school met gerichte doelen en de juiste interventies om het rekenonderwijs te versterken? - Door Gert Gelderblom
Een rekenbeleidsplan geeft richting aan het werk van iedereen in de school. Maar hoe zorg je ervoor dat jullie als team de juiste dingen gaan doen? En hoe weet je zeker dat de leerlingen beter gaan rekenen en dat de verbetering van het rekenonderwijs ook blijvend is? In deze workshop delen wij het format ‘rekenbeleidsplan’ en krijg je praktische tips om op basis van gezamenlijkheid, eigenaarschap, betrokkenheid en draagvlak, gerichte doelen voor het rekenonderwijs te ontwikkelen (waarbij je stuurt op 1S) en deze uit te werken in acties die goed te monitoren zijn.
Lezing Hans van Luit - 'Op weg naar 1S begint bij goed rekenonderwijs in groep 1'
Voorbereidend en beginnend rekenen in groep 1 en 2 is in veel scholen een nog deels onontgonnen domein. Dat is verwonderlijk, want het voorbereidend en beginnend rekenen voor kleuters bepaalt voor een belangrijk deel hun verdere rekenontwikkeling. Dit betekent dat scholen hun onderwijs in de groepen 1 en 2 in een doorgaande lijn met het rekenen vanaf groep 3 moeten borgen. Veel kinderen steken voldoende op uit het incidentele aanbod, maar zeker een kwart van de kleuters heeft intentioneel aanbod nodig. Structureel aanbod van voorbereidend en beginnend rekenen is van belang om ervoor te zorgen dat de kinderen niet met een achterstand in groep 3 van start gaan met het formele rekenaanbod. In deze lezing word je meegenomen in de belangrijkste inzichten hoe je adequate ondersteuning kunt bieden. Ook komen de kleuterdoelen aan bod, gaat Hans van Luit in op het tellen als de belangrijkste voorspeller van de verdere rekenvaardigheid, en illustreert hij het belang van rekentaal en rekenactiviteiten. Ook de relatie tussen het kleuterrekenen en het leren van de basisvaardigheden komt aan bod.
Hans is als hoogleraar emeritus orthopedagogiek verbonden aan de Universiteit Utrecht. Hij is naast wetenschapper ook sterk praktijkgericht en heeft ruim 400 publicaties op zijn naam staan, waaronder wetenschappelijke artikelen, boeken, boekhoofdstukken, vakpublicaties, tests en behandelprogramma’s. Voor deze lezing is de publicatie Voorbereidend en beginnend rekenen in groep 1 en 2(Onderwijskennis, 2023) relevant. Verder verzorgt hij postacademisch en post-hbo onderwijs over onder andere het belang van goed kleuteronderwijs.
Meld je hieronder aan voor het rekencongres ‘Sturen op 1S’ op 17 maart 2025!
Een sfeerimpressie van het zeer geslaagde rekencongres van 2023!
Opleiding Rekenspecialist
regio Amersfoort, Almelo en Capelle a/d IJssel
Klik op de knop hieronder voor meer informatie over onze Opleiding Rekenspecialist die in september 2024 van start gaat!