Werken met leerlijnen rekenen
Durft u de rekenmethode los te laten, als dit tijdelijk nodig is? Dit vraagt kennis van de leerlijnen van rekenen. Wat moeten de leerlingen wanneer beheersen? Welke (didactische) keuzes maakt u op basis waarvan?
Rekenmethode loslaten
Soms sluit de rekenmethode die u gebruikt niet precies aan bij het leerproces van de klas. Zo moeten de leerlingen volgens de methode bijvoorbeeld oefenen met optellen over het honderdtal, terwijl een deel van hen nog moeite heeft met het rijgend optellen over het tiental. Gaat u verder met de lessen uit de methode of kiest u ervoor om de rekenmethode tijdelijk los te laten en gaat u aan de slag met het oefenen van de sprong over het tiental?
Rekenleerlijnen
De rekenspecialisten van Expertis kennen de rekenleerlijnen door en door. Samen met uw team (groepsgewijs en individueel) kijken wij hoe uw klas of school ervoor staat ten opzichte van deze leerlijnen. Wat zijn de uitdagingen? Zijn er verschillen tussen resultaten op de methodentoetsen en de resultaten van het LOVS?
Daarnaast maken we de vertaalslag van de leerlijnen rekenen naar de daadwerkelijke lesdoelen in de klas.
Publicaties
Adviseurs van Expertis publiceren regelmatig wetenschappelijke artikelen over ontwikkelingen in het onderwijs.
Lees bijvoorbeeld het artikel:
- Rekenmethode anders vasthouden – door Expertis onderwijsadviseurs Ina Cijvat en Marianne Espeldoorn.
Meer informatie?
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Brigitta Mathijssen.
Praktische informatie over deze dienstverlening
Wat is het: advies op maat over hoe uw klas of school ervoor staat ten opzichte van de leerlijnen rekenen.
Voor wie is het interessant: intern begeleiders, rekencoördinatoren en leraren.
Welk type onderwijs: primair onderwijs.
Wat levert het op: inzicht over hoe u (tijdelijk) de rekenmethode los kunt laten en hoe de rekendoelen behaald kunnen worden op basis van leerlijnen.
Stel mij gerust uw vraag.
Ik ben Brigitta Mathijssen en ik help u graag verder. Bel mij op 06 – 43 35 13 01 of stuur me een e-mail.