door Marloes Smink | okt 27, 2020
Home » Reken-wiskundeonderwijs Preventie van rekenproblemen: Kijk verder dan het kind Als een leerling niet goed mee kan komen met de rekenlessen op school, dan gaan we vaak op zoek naar wat er aan de hand is met het kind, zonder de kwaliteit van het onderwijs...
door Marloes Smink | okt 27, 2020
Home » Reken-wiskundeonderwijs Leren van uitgewerkte voorbeelden bij rekenen Uitgewerkte voorbeelden zijn een krachtig didactisch middel bij het onderwijzen van nieuwe leerstof aan kinderen. Veel rt-materialen bevatten daarom deze stapsgewijze instructies. Uitgewerkte...
door Marloes Smink | okt 27, 2020
Home » Reken-wiskundeonderwijs Van verhaaltjessommen naar effectief rekenen Eerst de basis onder de knie en veel oefenen Het in het hoofd ‘stampen’ en herhalen van sommen was lange tijd het lelijke eendje in het rekenonderwijs. Maar critici zwengelen de discussie aan:...
door Marloes Smink | sep 30, 2020
Home » VVE/Jonge kind Rekensterke kleuters uitdagen Uit onderzoek blijkt dat 15 – 20 procent van de sterke leerlingen onvoldoende wordt uitgedaagd. In dit artikel gaan twee rekenexperts van Expertis onderwijsadviseurs in op de vraag hoe je rekensterke kleuters herkent...
door Marloes Smink | sep 18, 2020
Home » VVE/Jonge kind Rekeninstructie in de kleutergroep Jonge kinderen leren veel van een volwassene die voordoet en uitlegt. Hun spel wordt krachtiger door de instructie in de kring. De instructiekring is brandstof voor het spel. Een artikel van rekenexpert Marcel...