033 - 46 12 680 info@expertis.nl
Home » Projecten » De kennis over effectief bordgebruik

De kennis over effectief bordgebruik

Op veel scholen wordt tegenwoordig nog maar weinig geschreven door leraren en leerlingen. Krijtborden zijn vervangen door digiborden en pen en papier maakten plaats voor tablets. Leerlingen zien flitsende presentaties, maar leren daarmee niet om zich langere tijd te concentreren. Steeds meer leraren zijn zich hiervan bewust en herstellen het schrijven in ere. Ze hangen weer een krijtbord op of gebruiken een digibordtool zoals Prowise Presenter om op het scherm te kunnen schrijven. Leerlingen moeten vaker hun tablet opbergen en in plaats daarvan aantekeningen maken met pen en papier. Dit komt het handschrift, de taalontwikkeling, de concentratie en het leren ten goede. De auteur van dit artikel, Marcel Schmeier, voert een pleidooi voor de herwaardering van het schoolbord in de klas.

Maak kennis met onze dienstverlening
Op onze themapagina Didactisch handelen leest u meer over onze dienstverlening op het gebied van onder andere EDI, slimme leerlingen, differentiëren en de begeleiding van startende leraren.

Meer informatie

Auteur: Marcel Schmeier M SEN

Jaar van uitgave: 2020

Schmeier, M. (2020). De kennis over effectief bordgebruik. Lessen 2020.