Kennisclips
Bekijk hieronder de korte kennisclips waarin we essentiële inzichten over onderwijs op een laagdrempelige wijze toegankelijk maken.

Kennisclip | Taal/lezen
Close Reading in het voortgezet onderwijs
Lezen met begrip is een complexe vaardigheid waarvan de ontwikkeling niet vanzelf gaat. In deze kennisclip vertelt onderwijsadviseur Manon Biemans over de aanpak Close Reading, die leerlingen uitdaagt om met complexe teksten bezig te zijn binnen alle vakgebieden.

Kennisclip | Leerpsychologie
Werkgeheugen
In deze kennisclip legt onderwijsadviseur Michel Freriks uit hoe leren werkt, waarom de ene leerling makkelijker leert dan de andere en hoe je leerlingen kan helpen hun werkgeheugen zo optimaal mogelijk te gebruiken.
Kennisclip | Didactisch handelen
GRRIM (Gradual Release of Responsibility Instruction Model)
Er is sprake van leren wanneer bij leerlingen nieuwe kennis en vaardigheden worden verankerd in het langetermijngeheugen. De leraar is verantwoordelijk voor dat laten plaatsvinden van het leren. Het GRRIM model is hiervoor een bewezen effectieve aanpak. Wat houdt het GRRIM model in? En uit welke fasen is dit model opgebouwd? Lonneke Steens vertelt erover in deze kennisclip.
Kennisclip | Pedagogisch handelen
Wat is goed gedrag?
In deze kennisclip vertelt onderwijsadviseur Wouter Siebers over goed gedrag. Wat verstaan we onder goed gedrag? En hoe bereiken we dat goede gedrag? En hoe handelen als leerlingen zich niet goed gedragen? Bekijk de kennisclip!
Kennisclip | Cognitieve leerpsychologie
Evidence informed werken
In het onderwijs bestaat steeds meer de behoefte om gebruik te maken van wetenschappelijke inzichten en praktijkonderzoek om het onderwijs te verbeteren. Een mooie ontwikkeling die het onderwijs veel kan brengen. Maar hoe kun je dit als schoolleiding stimuleren? En hoe kun je dit als onderwijsteam meer toepassen? In deze kennisclip legt onderwijsadviseur Michel Freriks uit wat evidence informed werken is, wat het voor de school kan brengen én wat ervoor nodig is.
Kennisclip | Jonge Kind
Observeren
In deze kennisclip vertellen we over het belang en de kenmerken van observeren van het jonge kind, waar je op let tijdens het observeren en hoe je je observaties zo effectief mogelijk kunt vastleggen en gebruiken.
Kennisclip | De kracht van routines
Aan de slag met gedrag? Dé tip voor je startvergadering
De eerste weken van het schooljaar – de Gouden Weken – zijn bepalend voor het creëren van een goed groepsklimaat en een stevige pedagogische basis. Tijdens deze Gouden Weken is het creëren van routines van groot belang. Routines zijn een belangrijk onderdeel in het realiseren van een krachtige pedagogische schoolcultuur.
Kennisclip | pedagogisch handelen
Probleemgedrag voorkomen? Werk aan een krachtige pedagogische schoolcultuur
Hoe werk je aan goed gedrag in de school? In deze heldere video legt onderwijsadviseur Wouter Siebers – expert op het gebied van pedagogisch handelen – uit dat een krachtige pedagogische schoolcultuur essentieel is. Hij zet concreet uiteen hoe je hier als team gezamenlijk aan werkt en zo probleemgedrag kunt tegengaan.