033 - 46 12 680 info@expertis.nl

Kennisclips

Home » Kennisbank » Kennisclip: de kracht van routines

Kennisclips

Bekijk hieronder de korte kennisclips waarin we essentiële inzichten over onderwijs op een laagdrempelige wijze toegankelijk maken. 

Posterafbeelding kennisclip

Kennisclip | Taal/lezen

Close Reading in het voortgezet onderwijs

Lezen met begrip is een complexe vaardigheid waarvan de ontwikkeling niet vanzelf gaat. In deze kennisclip vertelt onderwijsadviseur Manon Biemans over de aanpak Close Reading, die leerlingen uitdaagt om met complexe teksten bezig te zijn binnen alle vakgebieden.

Voor- en achterkant van het boek 'Hoe maak je dat?'

Kennisclip | Leerpsychologie

Werkgeheugen

In deze kennisclip legt onderwijsadviseur Michel Freriks uit hoe leren werkt, waarom de ene leerling makkelijker leert dan de andere en hoe je leerlingen kan helpen hun werkgeheugen zo optimaal mogelijk te gebruiken.

Kennisclip preventief handelen

Kennisclip | Jonge Kind

Het belang van preventief handelen

De verschillen tussen leerlingen in de onderbouw kunnen groot zijn, zeker bij combinatiegroepen 1-2. In deze video legt onderwijsadviseur Kyra Laarveld uit hoe dat komt, en hoe je hier mee om kunt gaan in jouw groep.

Effectief leesonderwijs - Foto van instructiemateriaal in de klas

Kennisclip | Didactisch handelen

GRRIM (Gradual Release of Responsibility Instruction Model)

Er is sprake van leren wanneer bij leerlingen nieuwe kennis en vaardigheden worden verankerd in het langetermijngeheugen. De leraar is verantwoordelijk voor dat laten plaatsvinden van het leren. Het GRRIM model is hiervoor een bewezen effectieve aanpak. Wat houdt het GRRIM model in? En uit welke fasen is dit model opgebouwd? Lonneke Steens vertelt erover in deze kennisclip.

Differentiatie: Boekcover 'How differentiate instruction'

Kennisclip | Pedagogisch handelen

Wat is goed gedrag?

In deze kennisclip vertelt onderwijsadviseur Wouter Siebers over goed gedrag. Wat verstaan we onder goed gedrag? En hoe bereiken we dat goede gedrag? En hoe handelen als leerlingen zich niet goed gedragen? Bekijk de kennisclip!

Differentiatie: Boekcover 'How differentiate instruction'

Kennisclip | Cognitieve leerpsychologie

Evidence informed werken

In het onderwijs bestaat steeds meer de behoefte om gebruik te maken van wetenschappelijke inzichten en praktijkonderzoek om het onderwijs te verbeteren. Een mooie ontwikkeling die het onderwijs veel kan brengen. Maar hoe kun je dit als schoolleiding stimuleren? En hoe kun je dit als onderwijsteam meer toepassen? In deze kennisclip legt onderwijsadviseur Michel Freriks uit wat evidence informed werken is, wat het voor de school kan brengen én wat ervoor nodig is.

Rekencongres

Kennisclip | Jonge Kind

Observeren

In deze kennisclip vertellen we over het belang en de kenmerken van observeren van het jonge kind, waar je op let tijdens het observeren en hoe je je observaties zo effectief mogelijk kunt vastleggen en gebruiken.

Kees Vernooy Ridder Orde Oranje Nassau

Kennisclip | De kracht van routines

Aan de slag met gedrag? Dé tip voor je startvergadering

De eerste weken van het schooljaar – de Gouden Weken – zijn bepalend voor het creëren van een goed groepsklimaat en een stevige pedagogische basis. Tijdens deze Gouden Weken is het creëren van routines van groot belang. Routines zijn een belangrijk onderdeel in het realiseren van een krachtige pedagogische schoolcultuur.

Posterafbeelding Kennisclip Probleemgedrag voorkomen?

Kennisclip | pedagogisch handelen

Probleemgedrag voorkomen? Werk aan een krachtige pedagogische schoolcultuur

Hoe werk je aan goed gedrag in de school? In deze heldere video legt onderwijsadviseur Wouter Siebers – expert op het gebied van pedagogisch handelen – uit dat een krachtige pedagogische schoolcultuur essentieel is. Hij zet concreet uiteen hoe je hier als team gezamenlijk aan werkt en zo probleemgedrag kunt tegengaan.

Share This