033 - 46 12 680 info@expertis.nl

Lerend netwerk voortgezet technisch lezen groep 4 en 5

Home » Trainingen en bijeenkomsten » Lerend netwerk voortgezet technisch lezen groep 4 en 5

Lerend netwerk voortgezet technisch lezen groep 4 en 5

Werk je in het nieuwe schooljaar in groep 4 of 5 en wil je de leesvaardigheid van jouw leerlingen vergroten? Neem dan deel aan het lerend netwerk ‘Voortgezet technisch lezen in groep 4 en 5’ van Expertis Onderwijsadviseurs. Het ‘Lerend netwerk groep 3’ is al verschillende jaren een groot succes. Ons nieuwe, stevig inhoudelijke lerend netwerk rondom voortgezet technisch lezen in groep 4 en 5 biedt nu ook uitkomst voor leraren in de groepen 4 en 5. Op naar krachtig, onderbouwd taal-/leesonderwijs dat zorgt voor een goede leesvaardigheid bij jouw leerlingen!

In vier bijeenkomsten staan we stil bij effectief technisch leesonderwijs, waarbij we aandacht hebben voor de doorlopende lijn, de leerdoelen, het begrip vloeiend lezen, de rol van instructie, de rol van automatisering en onderhoud, en leesmotivatie. Ook is er aandacht voor het maken van voldoende leeskilometers en de link met leesbegrip. Met welke leesmethode je als school ook werkt: de leerkracht is de spil tot succes.

Tijdens de bijeenkomsten wisselen theorie en praktijk elkaar af, lezen we (vooraf) literatuur (waaronder jeugdliteratuur), gaan we hierover in gesprek en zal er, naast input vanuit de cursusleider, ook ruimte zijn voor het uitwisselen van vragen en lesvoorbeelden. We delen successen met elkaar en na vier middagen ben je in staat om in jouw klas, maar ook in andere groepen binnen de middenbouw, het leesonderwijs effectief vorm te geven. 

“Na vier middagen ben je in staat om in jouw klas, maar ook in andere groepen binnen de middenbouw, het leesonderwijs effectief vorm te geven.

Inhoud en opzet bijeenkomsten

Bijeenkomst 1:

Het belang van goed technisch leesonderwijs

Tijdens deze bijeenkomst staan we stil bij het belang van goed technisch kunnen lezen. Een deskundige leraar is hierbij essentieel. Wat zijn de doelen die aan bod moeten komen? Hoe zorg je voor een sterk en gevarieerd aanbod op het gebied van technisch lezen? Ook is er aandacht voor het belang van preventief handelen om uitvallers te voorkomen. Natuurlijk is er ruimte voor discussie over de gelezen literatuur, praktische tips en het uitwisselen van ervaringen met elkaar: zo vormen we een lerend netwerk.

Leerdoelen

  • Je leert wat het belang is van goed kunnen lezen;
  • Je kunt het belang van preventief handelen beschrijven;
  • Je weet wat de definitie van technisch lezen is;
  • Je kunt de doorlopende lijn binnen technisch leesonderwijs beschrijven;
  • Je kunt de bouwstenen van effectief didactisch handelen beschrijven.

Bijeenkomst 2:

Effectieve instructie en interventies

Om een vloeiende lezer te kunnen worden moeten leerlingen een sterke instructie krijgen. Hoe ziet een effectieve instructie in de technisch leesles eruit? Wat zijn effectieve interventies voor je risicolezers? In deze tweede bijeenkomst krijg je antwoord op deze vragen. We leren van en met elkaar door wederom (ingebrachte) literatuur te lezen. Er is ruimte om ervaringen uit te wisselen en er zal een sterke koppeling zijn tussen theorie en praktijk.

Leerdoelen

  • Je kunt uitleggen wat vloeiend lezen inhoudt;
  • Je kunt uitleggen wat belangrijke aspecten zijn bij een effectieve instructie voor technisch lezen;
  • Je kunt een effectieve leesles voor jouw eigen groep voorbereiden;
  • Je weet wat effectieve interventies zijn voor risicolezers.

Bijeenkomst 3:

Monitoring technisch lezen en interventies

Deze bijeenkomst vindt plaats na afname van de M-toetsen op het gebied van technisch lezen. We gaan kritisch kijken naar de resultaten op deze toetsen en wat dit betekent voor jouw aanbod in de komende periode, zowel voor de basisgroep als voor de risicolezers. Je gaat met een concreet onderwijsplan voor de komende periode terug naar jouw school. Ook hebben we aandacht voor het met leerlingen in gesprek gaan over boeken. Je ervaart de aanpak ‘Vertel eens’ van Aiden Chambers.

Leerdoelen

  • Je kunt de resultaten van de M-toetsen op het gebied van technisch lezen analyseren en interpreteren;
  • Je kunt effectieve interventies voor risicolezers inzetten;
  • Je kunt aan de slag met de aanpak ‘Vertel eens’ van Aiden Chambers.

Bijeenkomst 4:

Technisch lezen als weg naar begrip

In de laatste bijeenkomst van dit lerend netwerk hebben we aandacht voor de overdracht rondom technisch lezen naar de collega die volgend schooljaar jouw groep zal lesgeven. Technisch lezen is een middel om te komen tot leesbegrip. Wat zijn effectieve elementen voor een les begrijpend lezen? In deze bijeenkomst zoomen we in op deze aspecten. Ook doe je inspiratie op hoe een effectieve begrijpend leesles eruit kan zien. Er is weer volop ruimte voor uitwisseling en het opdoen van inspiratie van elkaar.

Leerdoelen

  • Je kunt een inhoudelijke overdracht rondom technisch lezen vormgeven op groeps- en leerlingniveau.
  • Je kunt vertellen welke elementen een les begrijpend lezen effectief maken.
  • Je hebt inspiratie opgedaan over het vormgeven van effectieve begrijpend leeslessen.

Over de adviseurs

De cursus wordt verzorgd door Martine Keemers. Zij heeft jarenlang ervaring opgedaan in het primair onderwijs als leraar, intern begeleider, directeur en auditor. Zij werkt nu onder meer als taal/leesadviseur en vindt het belangrijk om theorie en praktijk met elkaar te verbinden. Zo wordt de impact van de leraar in de klas vergroot.

Doelgroep

  • Startende en ervaren leerkrachten groep 4 en 5
  • Taal- en/of leescoördinatoren
  • Intern begeleiders

Prijs

€779,- per persoon

Je schrijft je in voor vier bijeenkomsten samen. De prijs is inclusief naslagwerk, koffie/thee en je ontvangt het boek Technisch lezen in een doorlopende lijn cadeau.

 

Helaas is aanmelden voor de startdatum oktober 2024 niet meer mogelijk. Houd onze website in de gaten voor de nieuwe data!

 

 

Praktische informatie

Voor wie?

  • Startende en ervaren leerkrachten groep 4 en 5
  • Taal- en/of leescoördinatoren
  • Intern begeleiders

Datum, tijd en locatie:

  • Woensdag 23 oktober 2024 14.00 – 16.30 uur
    Expertis Amersfoort, Grote Koppel 14, 3813 AA Amersfoort
  • Woensdag 11 december 2024 14.00 – 16.30 uur
    Onder voorbehoud: De Schakel Nijkerk, Oranjelaan 10, 3862 CX Nijkerk
  • Woensdag 19 maart 2025 14.00 – 16.30 uur
    Expertis Amersfoort, Grote Koppel 14, 3813 AA Amersfoort
  • Woensdag 4 juni 2025 14.00 – 16.30 uur
    Expertis Amersfoort, Grote Koppel 14, 3813 AA Amersfoort

Kosten:

€779,- per persoon

Adresgegevens

  • Expertis Amersfoort, Grote Koppel 14, 3813 AA Amersfoort
  • De Schakel Nijkerk, Oranjelaan 10, 3862 CX Nijkerk

Adviseurs

De bijeenkomsten worden verzorgd door Martine Keemers.

Onderwijsadviseur Ruth Heuvelman

Met welke leesmethode je als school ook werkt: de leerkracht is de spil tot succes.

Share This