Sterke rekenaars
Op elke school zitten sterke rekenaars, leerlingen die goed zijn in rekenen. Dit kunnen leerlingen zijn die altijd als eerste klaar zijn, maar ook rekenaars die een stuk langzamer werken. Leerlingen die rekenen-wiskunde het allerleukste vak vinden, maar ook leerlingen die het saai vinden. Gemiddeld zijn 15 – 20% van de leerlingen sterke leerlingen die niet voldoende uitgedaagd worden vanuit het aanbod van de reguliere methode.
Sterke en zwakke rekenaars
In Nederland zorgen we goed voor de zwakste rekenaars. Uit internationaal vergelijkend onderzoek blijkt echter dat zowel voor lezen als de exacte vakken, het percentage leerlingen dat het hoogste niveau haalt, al jaren ongeveer 4% blijft, terwijl dat in vergelijkbare landen minstens 15% is. Daarnaast weten we uit onderzoek dat sterke leerlingen, die afkomstig zijn uit sociaal zwakkere milieus of achterstandsgroepen, lang niet altijd (h)erkend en voldoende uitgedaagd worden.
Sterke rekenaars uitdagen
Het aanbieden van zinvolle activiteiten aan sterke leerlingen, heeft een positieve invloed op de rest van de klas. Het onderwijs wordt voor alle leerlingen uitdagender. Maar hoe gaat u om met al die verschillen in uw les? Hoe geeft u differentiatie vorm?
Speciaal voor deze vragen ontwikkelden de adviseurs van Expertis een handelingswijzer voor leerlingen van groep 3 t/m groep 8 en een handelingswijzer voor rekensterke kleuters.
Daarnaast kunnen onze adviseurs trainingen op maat verzorgen over bijvoorbeeld differentiatie, omgaan met verschillen, sterke en zwakke rekenaars.
Meer informatie?
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Jitske Zwart.
Praktische informatie over deze dienstverlening
Wat is het: advies op maat.
Voor wie is het interessant: rekencoördinatoren en leraren.
Welk type onderwijs: primair onderwijs.
Wat levert het op: een handleiding om uitdagend rekenonderwijs te geven aan sterke rekenaars.
Stel mij gerust uw vraag.
Ik ben Jitske Zwart en ik help u graag verder. Bel mij op 06-16 61 42 83 of stuur me een e-mail.