Dr. Sanne van Wetten en prof. dr. Inge de Wolf:
Nu investeren in basisonderwijs om kansengelijkheid te bevorderen!
De Inspectie van het Onderwijs stelde het dit voorjaar ook al in haar jaarverslag: de kansenongelijkheid in het onderwijs is de afgelopen jaren toegenomen. Deskundigen verwachten dat dit de komende jaren door de coronacrisis verder zal toenemen. De wetenschappers dr. Sanne van Wetten en prof. dr. Inge de Wolf zochten voor Education Lab uit welke interventies in andere landen effectief gebleken zijn voor het bevorderen van gelijke kansen en het wegwerken van achterstanden bij leerlingen.
De bevindingen van hun onderzoek, dat verricht is in samenwerking met het Jeugdeducatiefonds en de ABN AMRO Foundation, zijn beschreven in het rapport Ieder kind een kans! Interventies voor gelijke kansen in het basisonderwijs.
Interventies voor gelijke kansen
De onderzoekers stellen dat we nu moeten investeren in onderwijs en met name in interventies waarmee achterstanden van leerlingen voorkomen worden. Effectieve interventies om gelijke kansen te bevorderen en achterstanden bij leerlingen weg te werken zijn onder andere:
- De beste leraar voor de klas
- Het aanbieden van extra uren onderwijs aan leerlingen
- Betrekken van ouders
- Aansluiting van onderwijs met zorgpartners
- Het verbreden van de horizon
Voor elk van de interventies geldt dat ze met name effectief zijn als ze gericht worden ingezet, dat wil zeggen specifiek op de achterstanden van leerlingen.
Meer lezen?
Lees hier het volledige onderzoek.
U kunt hier meer lezen over voorkomen van kansenongelijkheid in het onderwijs.