033 - 46 12 680 info@expertis.nl

Hét rekencongres van het jaar

‘Een doorgaande lijn in het rekenonderwijs’ – 17 maart 2026

Home » Trainingen en bijeenkomsten » Rekencongres: ‘Een doorgaande lijn in het rekenonderwijs’

Hét rekencongres van 2026

‘Een doorgaande lijn in het rekenonderwijs’

Op dinsdag 17 maart organiseert Expertis Onderwijsadviseurs hét rekencongres van 2026. Tijdens dit rekencongres hoor je de nieuwste wetenschappelijke inzichten en interessante ontwikkelingen binnen het rekenonderwijs. Dit jaar is het thema ‘Een doorgaande lijn in het rekenonderwijs’. Bekijk de interessante keynotes en het uitgebreide aanbod aan workshops en schrijf je snel in!

Een stevige doorgaande lijn in het rekenonderwijs is essentieel om ontwikkeling voor alle leerlingen zo optimaal mogelijk te laten verlopen. Toch blijkt in de praktijk dat die lijn vaak versnipperd is en dat daardoor minder leerlingen het 1S-niveau behalen. Maar hoe creëer je een doorgaande lijn, passend bij effectief rekenonderwijs? Tijdens het congres krijg je via lezingen en workshops concrete handreikingen en adviezen die je in jouw school kunt benutten. Het belooft een inspirerende en leerzame dag te worden!

Keynotes

In de ochtend zijn er twee keynotes. Eén keynotespreker is al bekend. De andere keynote maken we binnenkort bekend. Hou deze webpagina dus in de gaten!

Keynote | Marian Hickendorf

Doelgericht en betekenisvol rekenonderwijs

Dr. Marian Hickendorff is Universitair Hoofddocent Onderwijswetenschappen aan de Universiteit Leiden en professional leader van onze eigen themagroep rekenen. Marian doet al jaren onderzoek naar rekenen in het basisonderwijs en weet als geen ander de brug te slaan tussen wetenschappelijke inzichten en de onderwijspraktijk.

In haar keynote neemt ze ons mee in de aanbevelingen uit de leidraden van het NRO (Betekenisvol en doelgericht reken-wiskundeonderwijs). Ze bespreekt welke aanbevelingen daadwerkelijk effectief zijn om te komen tot een sterke, doorgaande lijn op het gebied van rekenen binnen de gehele school.

Workshops

In de middag zijn er twee workshoprondes. Je kunt kiezen uit de volgende inspirerende workshops.

Onthoud voor het invullen van het inschrijfformulier de letters (A, B, C et cetera) van de workshops naar jouw keuze. 

A. Automatiseren in een doorgaande lijn

Ook geschikt voor onderbouw vo

We willen de lat hoog leggen voor al onze leerlingen. Om het 1S-niveau te behalen is het belangrijk dat ze aangeboden rekenkennis en -vaardigheden opslaan in het langetermijngeheugen. Dit vraagt om structurele aandacht voor het automatiseren en memoriseren van de geleerde lesstof. Maar waarom is dat zo belangrijk? Hoe ziet een goede automatiseringsoefening eruit? Welke afspraken zijn nodig om schoolbreed een doorgaande leerlijn te waarborgen? En wat betekent het voor je aanbod als leerlingen het vo binnenkomen en hiaten hebben in deze onderwijslijn?

In deze workshop gaan we in op al deze vragen. Je krijgt inzicht in de achterliggende theorie en formuleert actiepunten op het gebied van automatiseren, zodat je samen met collega’s de doorgaande lijn op jouw school kunt versterken.

B. Vloeiende overgang van onderbouw naar middenbouw

De overgang van onderbouw naar middenbouw is een cruciaal moment in de ontwikkeling van leerlingen. Als leraar heb je de taak om de overgang zo vloeiend mogelijk te laten verlopen om zo hiaten te voorkomen en de doorgaande lijn te waarborgen.

In deze workshop leggen we de rekendoelen van de leerjaren naast elkaar en bespreken we hoe we kunnen zorgen voor een optimale onderlinge aansluiting. Samen bepalen we welke rekendoelen cruciaal zijn voor een vloeiende overgang. Dit maakt duidelijk wat leerlingen minimaal moeten beheersen bij de overgang naar de volgende groep. Daarnaast verkennen we de verschillen in de onderwijslijn en hoe we ook hier deze vloeiende overgang kunnen bewerkstelligen.

Je gaat naar huis met praktische handvatten en een concreet startpunt om de rekenontwikkeling op jouw school duurzaam te versterken.

C. Veelbelovende rekenaars in de school

Veel leraren vinden het lastig om een passend aanbod te bieden voor veelbelovende rekenaars in de klas. Nog lastiger kan het zijn om schoolbreed een doorgaande lijn voor veelbelovende rekenaars vorm te geven. Vaak is er aanbod voor deze leerlingen, maar een duidelijke opbouw ontbreekt.

Tijdens deze workshop gaan we in op het vormgeven van het onderwijs aan veelbelovende rekenaars, zowel in de klas als in de school. We geven antwoord op de vraag: Op welke manier kunnen we het aanbod in de klas vormgeven en ervoor zorgen dat veelbelovende rekenaars zich verder ontwikkelen? We laten je ook nadenken over jouw eigen rol hierin. Hoe kun jij met jouw team ervoor zorgen dat veelbelovende rekenaars een passend rekenaanbod krijgen in de school? En hoe creëer en bewaak je een doorgaande lijn hierbij?

D. Doorgaande lijn over de schoolgrens - van po naar vo

Ook geschikt voor onderbouw vo

De overgang naar het vo vraagt veel van leerlingen. Juist bij rekenen blijkt dat vertrouwde methoden en strategieën uit het po niet altijd vanzelfsprekend passen bij de aanpak in het vo. Dit kan leiden tot onzekerheid en terugval in prestaties. Tijdens deze interactieve workshop krijg je inzicht in de doorgaande lijn po-vo voor rekenen. De centrale vraag is: hoe kunnen we leerlingen in het po goed voorbereiden op het reken-wiskundeonderwijs in het vo en de rekenbrug tussen po en vo verstevigen? Het is belangrijk dat leerlingen een goed vervolg kunnen geven aan hun reken-wiskundige ontwikkeling.

E. Samen werken aan een gedragen rekenbeleid

Ook geschikt voor onderbouw vo

Hoe zorg je dat het rekenonderwijs in jouw school niet afhangt van losse afspraken of persoonlijke voorkeuren, maar dat er een schoolbreed gedragen beleid is? In deze interactieve workshop maak je kennis met het curriculair spinnenweb als hulpmiddel om de doorgaande lijn in kaart te brengen. We gaan ook met casussen aan de slag: je verkent herkenbare dilemma’s, ontdekt welke onderdelen van het spinnenweb extra aandacht vragen en oefent met het creëren van draagvlak. Een praktische en inspirerende sessie waarin je samen met collega’s van andere scholen werkt aan inzichten en concrete tips om het rekenbeleid te versterken. Deze kun je direct toepassen in je eigen team of wiskunde-sectie.

F. Referentieniveaus en kerndoelen

In het onderwijs willen we hoge, maar realistische doelen stellen. Om de rekendoelen te behalen zetten de meeste scholen een methode in. De kerndoelen en referentieniveaus zijn veelal leidend in het aanbod van de methodes. Naast de doelen richting beheersing van het 1S niveau biedt de methode meestal ook een 1F-lijn aan. Om een goede doorgaande lijn binnen de school te waarborgen, is een eenduidige aanpak rond referentieniveaus van groot belang.

In deze workshop zoomen we in op de referentieniveaus: op de inhoud, de aanpak en op de definitieve concept kerndoelen. Hoe wordt hier bij jou op school naar gekeken? Hoe maak je de juiste keuzes voor de leerlingen op jouw school? En wat zijn de consequenties van de keuzes die je maakt?

G. Effectief gebruik van leerlingdata voor een doorlopende rekenlijn

Ook geschikt voor onderbouw vo

Hoewel scholen over veel data beschikken, zijn beslissingen om het onderwijs te verbeteren nog vaak gebaseerd op aannames, anekdotes en onderbuikgevoel. Universiteit Twente ontwikkelde de Datateam®methode om data, zoals rekenresultaten, effectief te gebruiken om concrete vraagstukken op te lossen en zo het onderwijs te verbeteren. Tijdens deze workshop maak je kennis met deze Datateam®methode. We bespreken hoe deze methode toepasbaar is om een doorlopende rekenlijn op te stellen. Hoe kun je toetsgegevens gebruiken om het rekenonderwijs aan te passen? En hoe signaleer je hiaten in de rekenontwikkeling tussen verschillende groepen?

We sluiten af met een analyse van (anonieme) leerling casussen en het ontwerpen van gerichte interventies.

H. Van lesmethode naar leerbehoefte

Je volgt je rekenmethode zo nauwgezet mogelijk, geeft de instructie zoals beschreven, doet alle lessen, maar toch blijven de resultaten achter. Ook merk je dat je niet alle leerlingen effectief kunt bedienen. Het is lastig om selectief te zijn in wat je behandelt uit een methode. Misschien is de tijd zoals beschreven in de methode, te lang of juist te kort voor jouw groep om een doel te behalen. Kortom: het is niet altijd het beste om slaafs de ‘recepten’ uit de handleiding volgen. Maar wat heb je dan nodig om een ‘chefkok’ te worden die de ‘recepten’ naar eigen hand zet?

Welke keuzes zijn er, waar baseer je die op en welke afspraken maak je met je collega’s? Deze vragen staan centraal tijdens de workshop.

I. Iedereen mee: van concreet handelen naar abstract denken

Hoe zorg je ervoor dat leerlingen niet blijven hangen in concreet handelen, maar doorgroeien naar abstract denken? En hoe kan dit proces juist helpend zijn voor kinderen bij wie rekenen niet vanzelf gaat?

In deze actieve workshop ga je aan de slag met het handelingsmodel en het principe van concreteness fading. Je ontdekt hoe je leerlingen stap voor stap begeleidt van concreet naar abstract. Daarmee bied je ook leerlingen die meer ondersteuning nodig hebben extra houvast en succeservaringen. Je werkt op deze manier aan een doorgaande lijn die leerlingen helpt om met begrip te leren rekenen. Zo kunnen ook kinderen met een rekenachterstand stappen zetten in hun ontwikkeling.

Enthousiast over het programma? Wacht niet te lang en schrijf je in. Vul bij de workshops de letter (A, B, C et cetera) van jouw keuze in.

Praktische informatie

Voor wie

Leraren, rekencoördinatoren, kwaliteitscoördinatoren, intern begeleiders, schoolleiders uit het primair onderwijs en onderbouw voortgezet onderwijs.

Datum en locatie

Dinsdag 17 maart 2026
09:15 – 16:00 uur

Postillion Hotel Utrecht Bunnik
Baan van Fectio 1, 3981 HZ Bunnik  

Kosten

€ 299,- per deelnemer inclusief koffie en thee, hapjes & drankjes en lunch.

* Heb je speciale dieetwensen? Mail deze dan naar info@expertis.nl.  

Meer weten?

Voor meer informatie kun je contact opnemen met onderwijsadviseur Anke Kregting op 06 – 54 37 38 95 of via e-mail  of Naomi Callis op 06 – 44 43 18 04 of via e-mail

Onderwijsadviseurs Martine Keemers en Liz Bunte

Het programma

09:15 – 09:45u  Inloop & ontvangst
09:50 – 10:00u  Opening
10:00 – 10:45u  Keynote 
10:45 – 11:15u  Pauze
11:15 – 12:00u  Keynote 
12:00 – 13:00u  Lunch
13:00 – 14.00u  Workshop ronde 1
14:00 – 14.30u  Pauze
14:30 – 15.30u  Workshop ronde 2
15:30 – 16.30u  Hapje & drankje

Share This