Netwerk startende leraren
Bijeenkomst 2: Een goede band met je leerlingen, hoe zorg ik daarvoor?
Leerlingen tasten graag grenzen af en dan moet je als leraar sterk in je schoenen staan. Wat nu als het even niet klikt met de klas of wanneer een leerling alsmaar niet meewerkt? Welke afspraken, regels en routines gelden er in jouw groep? Hoe breng je afspraken en regels over op de groep? In deze bijeenkomst staan we stil bij gerichte interventies en maatregelen waardoor je als beginnend leraar voor een werkzame en veilige sfeer in de groep zorgt.
Leerdoelen
- Je kunt vertellen wat het belang is van observeren en hoe dat op een objectieve manier gebeurt
- Je bent in staat concreet gedrag van leerlingen te noemen
- Je hebt kennis genomen van een aantal vormen van bijzonder gedrag van leerlingen en wat belangrijk is bij de benadering van deze leerlingen
- Je hebt kennis genomen van groepsdynamische processen en vertaalt naar je groep
- Je brengt in kaart welke leerlingen je ‘lastig’ vindt en wat kan helpen om de relatie met deze leerlingen te verstevigen
- Je hebt kennis genomen van de correctieladder en deze op je eigen praktijk toegepast
- Je hebt kennis genomen van de psychologische basisbehoeften van leerlingen en wat dit betekent voor je onderwijs
Overzicht bijeenkomsten
Deelnemers kunnen kiezen of ze deelnemen aan het Netwerk startende leraren in Amersfoort of Almelo.
Bijeenkomst 1:
Een vliegende start, hoe doe ik dat?
Bijeenkomst 2:
Een goede band met je leerlingen, hoe zorg ik daarvoor?
Bijeenkomst 3:
Timemanagement, hoe doe ik dat als startende leraar?
Bijeenkomst 4:
Een effectieve les, waar moet ik dan op letten?
Coaching in de praktijk (optioneel):
Lesbezoek en gesprek op school
Praktische informatie
Alle praktische informatie over het Netwerk startende leraren, de data en de mogelijkheid om u direct in te schrijven vindt u op de overzichtspagina.
Meer weten?
Voor vragen of meer informatie kunt u
contact opnemen met Simone Kessels.
06 – 21 55 07 94