033 - 46 12 680 info@expertis.nl

Datagebruik in het onderwijs

thema voortgezet onderwijs

Home » Thema’s » Themapagina voortgezet onderwijs » Datagebruik in het onderwijs

Datagebruik in het onderwijs

De datateam® methode is een concrete en wetenschappelijk beproefde aanpak voor onderwijsverbetering. Scholen beschikken over veel gegevens, zoals toetsgegevens en gegevens over doubleren, afstroom- en opstroom. Deze gegevens bevatten informatie. Maar hoe analyseer je al die gegevens? En hoe gebruik je ze om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren? De datateam® methode helpt scholen om hun data effectief te gebruiken om concrete vraagstukken op te lossen.

Verschil Datateam methode en opbrengstgericht werken

De datateam® methode verschilt van opbrengstgericht werken omdat de methode zich niet alleen richt op toetsdata. Bij Expertis maken we gebruik van meer soorten data, bijvoorbeeld gegevens die je haalt uit gesprekken met leerlingen, tevredenheidsonderzoeken of informatie die je van ouders krijgt. Door al deze gegevens te analyseren en informatie te combineren, ontstaat er een completer beeld, dan wanneer je je alleen op de opbrengsten in het onderwijs richt.

 

Wetenschappelijk onderbouwd

De datateam® methode is ontwikkeld aan de Universiteit van Twente en uitgebreid wetenschappelijk onderzocht. De grondleggers en ontwikkelaars van deze methode zijn dr. Kim Schildkamp en dr. Cindy Poortman.
Expertis-collega Gert Gelderblom promoveerde in 2018 op een onderzoek naar het gebruik van data voor instructieverbetering in het onderwijs. Hij begeleidt scholen om de datateam® methode toe te passen. Datateams op scholen werken bijvoorbeeld aan het voorkomen van doubleren of het tegengaan van te veel afstroom in de onderbouw. Ook wordt de datateam® methode gebruikt om de resultaten bij een bepaald vak te verbeteren.

 

Meer informatie?
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Gert Gelderblom.

Praktische informatie over deze dienstverlening

Wat is het: een begeleidingstraject om met behulp van data de onderwijsprestaties te verbeteren of specifieke problemen aan te pakken.
Voor wie is het interessant: directie, teamleiders, coördinatoren, docenten en kwaliteitszorgmedewerkers.
Welk type onderwijs: primair, voortgezet of speciaal onderwijs.
Wat levert het op: in de praktijk blijkt dat beslissingen om het onderwijs te verbeteren vaak gebaseerd zijn op aannames, anekdotes en onderbuikgevoelens. Expertis helpt u om concrete verbeteringen door te voeren op basis van datagebruik en data-analyse.

Stel mij gerust uw vraag.

Ik ben Gert Gelderblom en ik help u graag verder. Bel mij op 06 – 49 35 56 88 of stuur me een e-mail.

 

“Dieper graven, verder springen, blijvend resultaat!”

Gert Gelderblom - adviseur en directeur bij Expertis Onderwijsadviseurs

Share This