Rekencongres – 7 november 2024
Samenvattingen presentaties
Fantastisch dat jij aanwezig bent geweest bij hét rekencongres van 2024 ‘Sturen op 1S’! Mede dankzij jouw aanwezigheid kijken we terug op een heel geslaagde dag, waarin we samen veel kennis, inzichten en inspiratie op hebben mogen doen. Op deze pagina vind je samenvattingen van de workshops. Doe hier je voordeel mee, en deel deze met jouw team!
-
Klik hier voor de samenvatting van de opening door Gert Gelderblom en Iris van Vuuren
-
Klik hier voor de samenvatting van de presentatie van Redwane Bouttaouane
-
Reken op je leraar als het gaat om zelfregulerend leren – Ineke Vermeulen
In deze workshop ontwierp je vanuit nieuwe inzichten en kennis scripts voor je eigen rekenles, die je meteen kunt toepassen in de praktijk. Zelfregulerend leren leer je niet zelfregulerend. De leraar kan hierin het verschil maken. De leerling expliciet strategieën aanleren bij de rekenles is een eerste stap. Hoe doe je dat, waar begin je mee en hoe ziet zo’n rekenles er dan uit? Download hier de presentatie.
-
Hoog aanbod én hoge verwachtingen voor alle leerlingen m.b.t. rekenen – Door Luuc Willering
Uit onderzoek blijkt dat de verwachtingen die leraren van leerlingen hebben, vaak onbewust, van invloed zijn op de leerprestaties van leerlingen. Maar hoe zorg je er als leraar voor dat je tijdens het geven van een rekenles handelt op basis van hoge en reële verwachtingen? Tijdens deze workshop gingen we in op deze en andere aanverwante vragen. Download hier de samenvatting.
-
Als schoolleider/rekencoördinator sturen op 1S – Door Julia Vrolijk
Als schoolleider of rekencoördinator speel je een belangrijke rol in de ontwikkeling van het rekenonderwijs. Als je op een goede manier stuurt, kun je samen met je team de rekenresultaten verbeteren. Maar hoe kun je die rol het meest effectief invullen? Wat zijn de knoppen waar je aan kunt draaien? En waar moet je rekening mee houden tijdens een verbetertraject? Download hier de samenvatting.
-
Automatiseren: een sterke basis – Door Anke Kregting
Hoe ziet een goede automatiseringsoefening eruit? Hoe vaak moeten we aandacht besteden aan automatiseren? Welke inhoud van mijn oefeningen is effectief? Tijdens deze workshop kreeg je antwoord op deze vragen. Download hier de samenvatting.
-
Blokvoorbereidingen rekenen – Door Jitske Zwart
Een rekenmethode is gemaakt voor de gemiddelde school, – klas en – leerling. En die hebben we meestal niet. Met behulp van blokvoorbereiding kun je weloverwogen keuzes maken, heb je duidelijk zicht op wat je het aankomende blok behandelt en kun je je onderwijs effectief evalueren. Zo zorg je voor een passend rekenaanbod voor elke leerling, waarbij je stuurt op 1S. Tijdens deze workshop kreeg je praktische tips en startte je met de blokvoorbereiding voor de komende periode. Download hier de samenvatting.
-
Rijke rekenvragen – Door Iris van Vuuren
We zien dat rekenmethodes veel tijd investeren in het leren en oefenen van feitenkennis en procedures. Wat we minder vaak zien is dat leerlingen deze kennis en vaardigheden ook leren toepassen in voor hen onbekende situaties. Denk aan situaties waarin ze ook echt een probleem dienen op te lossen, redeneren en creatief met rekenen-wiskunde om moeten gaan. Tijdens deze workshop duidden we wat rijke rekenvragen zijn en welke kracht er van deze vragen uitgaat. Download hier de samenvatting.
-
Hoe stel ik een schoolplan A3 op met gerichte doelen m.b.t. het rekenonderwijs?- Door Gert Gelderblom
Het schoolplan geeft richting aan het werk van iedereen in de school. Om te zorgen dat iedereen wil bijdragen aan de gemeenschappelijke doelen in dit plan, is het belangrijk dat iedereen zich eigenaar weet van de gemaakte afspraken. In de beknoptheid schuilt de kracht: een compact schoolplan op één A3. In de workshop deelden wij het format ‘compact schoolplan’ en kreeg je tips om op basis van gezamenlijkheid, eigenaarschap, betrokkenheid en draagvlak, gerichte doelen voor het rekenonderwijs te ontwikkelen (waarbij je stuurt op 1S) en deze uit te werken in acties die goed te monitoren zijn. Download hier de samenvatting.
Meer weten over effectief reken-wiskunde-onderwijs?
Lees onze artikelen of ontdek wat Expertis voor jou kan betekenen.
Opleiding Rekenspecialist
Expertis biedt dé opleiding tot rekenspecialist. In tien bijeenkomsten slaan we de brug tussen wetenschappelijke inzichten en de dagelijkse (reken)praktijk. Zo leer je alles wat ertoe doet op het gebied van effectief reken-wiskundeonderwijs.
Klik hier voor meer informatie over de Opleiding Rekenspecialist
Rekenfeitjes
Het vakgebied rekenen-wiskunde is enorm groot. Voor leraren kan het dan ook een uitdaging zijn om een goede rekenles te geven. Welke didactiek pas je in welke leerlijn toe? Wat zegt wetenschappelijk onderzoek eigenlijk over leren rekenen in de verschillende domeinen? Met onze rekenfeitjes geven we jou als leraar – kort maar krachtig – wat extra bagage mee. Zodat je in jouw rekenles goed beslagen ten ijs komt.