Rekencongres – 17 maart 2025
Samenvattingen presentaties
Geweldig dat jij aanwezig was bij hét rekencongres van 2025 ‘Sturen op 1S’! We kijken mede dankzij jouw aanwezigheid terug op een heel geslaagde dag. Samen hebben we veel kennis, inzichten en inspiratie op mogen doen. Op deze pagina vind je samenvattingen van de workshops. Doe er je voordeel mee en deel ze met jouw team!
Opening en keynote speakers
-
Opening – Gert Gelderblom en Iris van Vuuren – download de presentatie
-
Hoge en positieve verwachtingen in het onderwijs – Redwane Bouttaouane – download de presentatie
-
Nieuwe kerndoelen rekenen en wiskunde – Dr. Marc van Zanten – download de presentatie
Workshops
-
Op weg naar 1S begint bij goed rekenonderwijs in groep 1 – Hans van Luit
Structureel aanbod van voorbereidend en beginnend rekenen is van belang om ervoor te zorgen dat de kinderen niet met een achterstand in groep 3 van start gaan met het formele rekenaanbod. In deze lezing werd je meegenomen in de belangrijkste inzichten hoe je adequate ondersteuning kunt bieden. Ook kwamen de kleuterdoelen aan bod, ging Hans van Luit in op het tellen als de belangrijkste voorspeller van de verdere rekenvaardigheid, en illustreerde hij het belang van rekentaal en rekenactiviteiten. Ook besprak Hans van Luit de relatie tussen het kleuterrekenen en het leren van de basisvaardigheden. Download de presentatie.
-
Hoog aanbod én hoge verwachtingen voor alle leerlingen m.b.t. rekenen – Luuc Willering
Uit onderzoek blijkt dat de verwachtingen die leraren van leerlingen hebben, vaak onbewust, van invloed zijn op de leerprestaties van leerlingen. Maar hoe zorg je er als leraar voor dat je tijdens het geven van een rekenles handelt op basis van hoge en reële verwachtingen? Tijdens deze workshop gingen we in op deze en andere aanverwante vragen. Download de presentatie.
-
Als schoolleider/rekencoördinator sturen op 1S – Julia Vrolijk en Iris van Vuuren
Als schoolleider of rekencoördinator speel je een belangrijke rol in de ontwikkeling van het rekenonderwijs. Als je op een goede manier stuurt, kun je samen met je team de rekenresultaten verbeteren. Maar hoe kun je die rol het meest effectief invullen? Wat zijn de knoppen waar je aan kunt draaien? En waar moet je rekening mee houden tijdens een verbetertraject? Download de presentatie.
-
Automatiseren: een sterke basis – Anke Kregting
Hoe ziet een goede automatiseringsoefening eruit? Hoe vaak moeten we aandacht besteden aan automatiseren? Welke inhoud van mijn oefeningen is effectief? Tijdens deze workshop kreeg je antwoord op deze vragen. Download de presentatie.
-
Blokvoorbereidingen rekenen – Jitske Zwart
Een rekenmethode is gemaakt voor de gemiddelde school, – klas en – leerling. En die hebben we meestal niet. Met behulp van blokvoorbereiding kun je weloverwogen keuzes maken, heb je duidelijk zicht op wat je het aankomende blok behandelt en kun je je onderwijs effectief evalueren. Zo zorg je voor een passend rekenaanbod voor elke leerling, waarbij je stuurt op 1S. Tijdens deze workshop kreeg je praktische tips en startte je met de blokvoorbereiding voor de komende periode. Download de presentatie.
-
Rijke rekenvragen – Annemarie Westhuis
We zien dat rekenmethodes veel tijd investeren in het leren en oefenen van feitenkennis en procedures. Wat we minder vaak zien is dat leerlingen deze kennis en vaardigheden ook leren toepassen in voor hen onbekende situaties. Denk aan situaties waarin ze ook echt een probleem dienen op te lossen, redeneren en creatief met rekenen-wiskunde om moeten gaan. Tijdens deze workshop duidden we wat rijke rekenvragen zijn en welke kracht er van deze vragen uitgaat. Download de presentatie.
-
Hoe stel ik een schoolplan A3 op met gerichte doelen m.b.t. het rekenonderwijs? – Gert Gelderblom
Het schoolplan geeft richting aan het werk van iedereen in de school. Om te zorgen dat iedereen wil bijdragen aan de gemeenschappelijke doelen in dit plan, is het belangrijk dat iedereen zich eigenaar weet van de gemaakte afspraken. In de beknoptheid schuilt de kracht: een compact schoolplan op één A3. In de workshop deelden wij het format ‘compact schoolplan’ en kreeg je tips om op basis van gezamenlijkheid, eigenaarschap, betrokkenheid en draagvlak, gerichte doelen voor het rekenonderwijs te ontwikkelen (waarbij je stuurt op 1S) en deze uit te werken in acties die goed te monitoren zijn. Download de presentatie.
Meer weten over effectief reken-wiskunde-onderwijs?
Lees onze artikelen of ontdek wat Expertis voor jou kan betekenen.
Opleiding Rekenspecialist – nieuwe startdata 2025/2026 bekend
Expertis biedt dé opleiding tot rekenspecialist. In tien bijeenkomsten slaan we de brug tussen wetenschappelijke inzichten en de dagelijkse (reken)praktijk. Zo leer je alles wat ertoe doet op het gebied van effectief reken-wiskundeonderwijs.
Klik hier voor meer informatie over en inschrijving voor de Opleiding Rekenspecialist
Rekenfeitjes
Het vakgebied rekenen-wiskunde is enorm groot. Voor leraren kan het dan ook een uitdaging zijn om een goede rekenles te geven. Welke didactiek pas je in welke leerlijn toe? Wat zegt wetenschappelijk onderzoek eigenlijk over leren rekenen in de verschillende domeinen? Met onze rekenfeitjes geven we jou als leraar – kort maar krachtig – wat extra bagage mee. Zodat je in jouw rekenles goed beslagen ten ijs komt.