Home » Projecten » Pagina 11 Tekstbegrip: wat doet ertoe? Het belang van verbanden en inferenties maken Er moet in het primair onderwijs niet enkel aandacht zijn voor de ‘voorspellers van tekstbegrip’ als technisch lezen, woordenschat en voorkennis. Het is zaak dat de...
Home » Projecten » Pagina 11 Leesinterventies in groep 3 Problemen voorkomen is beter dan genezen De leesontwikkeling verloopt niet bij elk kind even soepel. Met de juiste interventies in groep 3 kunnen leesproblemen veelal worden voorkomen of vroegtijdig worden...
Home » Taal / Leesonderwijs » Pagina 2 Goed onderwijs in technisch lezen en spellen Het rapport ‘Dyslexieverklaringen. Verschillen tussen scholen nader bekeken’ van de Inspectie van het Onderwijs toont dat het aantal leerlingen met een dyslexieverklaring in zowel het...
Home » Projecten » Pagina 12 Technisch leren lezen en spellen Om een goede begrijpende lezer te worden, is het noodzakelijk om technisch vlot te leren lezen. In groep 3 van de basisschool wordt hier veel aandacht aan besteed. In dit artikel bespreekt leesexpert Marita...
Close Reading, begrijpend lezen wordt een feestje Home » Projecten » Pagina 12 Close Reading Begrijpend lezen wordt een feestje In deze blog vertelt leesexpert Marita Eskes over de kracht van Close Reading. Ze laat inspirerende voorbeelden uit de praktijk...