Interessante artikelen, handelingswijzers en andere downloads van Expertis Onderwijsadviseurs

Nieuwsberichten

Laatste kans op subsidie voor Tink

Laatste kans op subsidie voor Tink

Het jonge kind /

Laatste kans op subsidie voor TINK

Het vierde en laatste aanvraagtijdvak van de Tijdelijke subsidieregeling versterking taal- en interactievaardigheden start op dinsdag 2 januari 2018, 9.00 uur tot en met maandag 30 april 2018, 17.00 uur.
Aanvragen van subsidie voor TINK kan dan via www.uitvoeringvanbeleidszw.nl.  Maar wacht niet tot het laatste moment: als het subsidieplafond eerder bereikt wordt, sluit de aanvraagmogelijkheid.
Als u voor het eerst een subsidie voor de Tijdelijke Subsidieregeling aanvraagt, kunt u zich al vóór 2 januari 2018 via de website www.uitvoeringvanbeleidszw.nl als houder van een kindercentrum of gastouderbureau registreren. Dit doet u door een account aan te maken. Dan gaat het aanvragen vanaf 2 januari sneller. Heeft u hulp nodig? Mail naar TINK! tink@sardes.nl

Wat is TINK?

TINK is een training voor pedagogisch medewerkers in de kinderopvang.
Als er iets bijdraagt aan een optimale ontwikkeling van jonge kinderen, dan zijn dat goede interactievaardigheden van de pedagogisch medewerker! Met TINK leer je hoe je die kunt verbeteren en toepassen. Daarnaast verbeter je ook je eigen taalvaardigheid. In TINK staan zes verschillende interactievaardigheden centraal. Je krijgt feedback op hoe je deze interactievaardigheden nu inzet en leert hoe je ze kunt verbeteren. Videocoaching is een belangrijk onderdeel van de TINK-aanpak.
Sardes ontwikkelde TINK samen met het ITTA en het Expertisecentrum Nederlands, in het kader van het programma Kwaliteitsimpuls van het ministerie van SZW, dat wordt gecoördineerd door BKK. Bij SZW kan dus subsidie aangevraagd worden voor het volgen van TINK.

Subsidiemogelijkheden

Op het subsidieformulier van SZW geeft u aan dat u kiest voor de TINK-training. U vult ook in of u subsidie aanvraagt voor pm’ers, of voor stafmedewerkers/ bemiddelingsmedewerkers. Hieronder leest u over deze twee mogelijkheden.
Als u voor het eerst een subsidie voor de Tijdelijke Subsidieregeling aanvraagt, kunt u zich al vóór 2 januari 2018 via de website www.uitvoeringvanbeleidszw.nl als houder van een kindercentrum of gastouderbureau registreren. Dit doet u door een account aan te maken. Dan gaat het aanvragen vanaf 2 januari sneller.

LET OP: de subsidieregeling schrijft voor dat de training gevolgd dient te worden binnen een periode van 52 weken, vanaf de datum van beschikking. Deze periode staat op de beschikking vermeld.

Hoe kunnen pedagogisch medewerkers de TINK-training volgen?

Kindcentra kunnen voor hun pedagogisch medewerkers een externe trainer inhuren. Dit is een professionele trainer die door Sardes is opgeleid tot TINK-trainer. Je selecteert zelf een trainer op de pagina met licentiehouders/externe trainers. Met de trainer van je keuze maak je afspraken over de uitvoering en planning van de TINK-training. De pm’ers die getraind worden door de externe trainer ontvangen ook een officieel TINK-certificaat. Alleen externe trainers hebben de bevoegdheid om certificaten uit te reiken omdat hun cursisten in een uitgebreid kwaliteitssysteem opgenomen worden.
Deelname van pm’ers aan de TINK-training met externe trainer worden vergoed met het subsidiegeld (aan te vragen door de houder van het kindcentrum bij het Agentschap SZW): er is € 650,00 per pm’er beschikbaar.

Meer info over Tink

Lees meer over Tink en de mogelijkheden voor de training.


Lees verder
Verwacht: Close Reading – Werken aan dieper tekstbegrip in het basisonderwijs

Verwacht: Close Reading – Werken aan dieper tekstbegrip in het basisonderwijs

Taal / lezen /

Begrijpend lezen is een belangrijke vaardigheid voor leerlingen. Maar we weten ook dat ze het een moeilijk vak vinden. Niet alleen leerlingen, ook leerkrachten vinden het lastig om een effectieve, maar ook boeiende les begrijpend lezen te geven.

In het Nederlandse onderwijs staan vooral de strategieën centraal. Er zijn nieuwe inzichten die laten zien dat begrijpend luisteren en lezen anders aangepakt kunnen worden, door gebruik te maken van prentenboeken en teksten die complex en tóch interessant zijn voor kinderen. Close Reading geeft leerkrachten de mogelijkheid om samen met leerlingen een boek of tekst echt te doorgronden.

Bij Close Reading gaat het om het volgende:
• Je werkt met een prentenboek of tekst die leerlingen uitdaagt tot nadenken.
• In je les(sen) staat de tekst centraal.
• De leerlingen lezen een prentenboek of tekst herhaald, verdeeld over verschillende lessen.
• Je stelt tekstgerichte vragen die leerlingen stimuleren om dieper in een tekst of prentenboek te duiken.
• Je laat leerlingen veel met elkaar praten, discussiëren en schrijven over de tekst.
• De leerlingen komen tot diep tekstbegrip.

In dit boek wordt in stappen uitgelegd hoe je met Close Reading aan de slag kunt gaan.
Je krijgt antwoorden op vragen als:
• Hoe selecteer en analyseer je een geschikte tekst?
• Wat is de rol van de lezer bij Close Reading?
• Op welke manier bereid je een lessenserie voor en geef je de sessies?
• Hoe koppel je Close Reading aan andere vakgebieden?
• Hoe stimuleer je goede gesprekken over teksten tussen leerlingen?
• Hoe volg je de ontwikkeling van leerlingen?

Om je te inspireren, gebruiken de auteurs veel voorbeelden van teksten en lessenseries. Zo laten ze zien hoe Close Reading in de praktijk, van groep 1 tot en met groep 8, werkt. Door de variatie in teksten en werkvormen wordt begrijpend lezen weer leuk voor jou en voor je leerlingen!

 

Meer info

Verschijnt: mei 2018
Formaat: 20 x 25
Omvang:  ca. 224 pagina’s
Uitvoering: Paperback
ISBN 9789492525659
Auteur(s):  Diane Lapp e.a.
Nederlandse bewerking: Tony van Dalen, Dortie Mijs en Marieke van Logchem
van Expertis Onderwijsadviseurs

Lees verder