< Terug naar het overzicht

Effectief de rekenmethode gebruiken door middel van een blokvoorbereiding

Effectief de rekenmethode gebruiken door middel van een blokvoorbereiding

Geen enkele rekenmethode is passend voor alle leerlingen. Er zullen altijd aanpassingen gemaakt moeten worden om de rekenlessen aan te laten sluiten bij de groep en de leerlingen. Maar wat mag je weglaten of welke opdrachten moet je juist toevoegen? Hoe los je dat op?

Werk met een blokvoorbereiding

Hiermee kun je doelgericht en effectief rekenonderwijs geven. Voor een periode van vier of vijf weken bereid je de lessen in één keer voor. Daardoor kun je voor een langere periode beredeneerde keuzes maken in het leerstofaanbod van de methode. Het gevolg is dat je meer inzicht krijgt in de leerlijnen, doelen en cruciale leermomenten in een serie lessen. Het kan winst opleveren omdat je in de planning van een langere periode, tijd kan creëren voor extra lessen rondom bijvoorbeeld meten, tijd, geld en meetkunde. Of je kunt tijd vrij maken om het onderzoekend leren tijdens de rekenles centraal te stellen.

Ervaringen

Diverse leerkrachten werken al met blokvoorbereidingen. Lees hier hun ervaringen:

Wat levert een blokvoorbereiding op?

‘Dat er doelen worden behaald, doordat je herhaalt en niet te snel gaat. Maar wat ik prettig vind, is dat kinderen meer succeservaringen hebben.’
Lisa Soleimani, leerkracht groep 4, OBS Broekheurne

‘Door vooraf na te denken over wat je aan leerstof aanbiedt, verlopen de lessen beter. Door te werken met interventies vooraf (blokvoorbereiding) voorkom je dat de lessen minder goed verlopen en dat veel leerlingen het doel van de les niet behalen.’
Resie Hofhuis, rekencoördinator SBO Toermalijn.

‘Meer overzicht over de weken die gaan komen. Een strakkere planning van je lessen, een nog betere voorbereiding met de juiste doelen voor ogen.’
Joanne van Lier, rekencoördinator en leerkracht groep 7, OBS Het Lang

‘Door de duidelijkheid bij mij als leerkracht, creëer je ook duidelijkheid en uiteindelijk rust bij leerlingen. De opdrachten worden in de meeste gevallen beter begrepen en leerlingen werken op eigen niveau.’
Maud ter Horst, leerkracht groep 3, OBS Broekheurne

 

 Blokvoorbereiding

Blokvoorbereiding

Downloads

Meer info

Wilt u meer informatie, neem dan contact op met:

Marianne Espeldoorn

Duurzame schoolontwikkeling / Pedagogisch-didactisch handelen / Rekenen /

06 - 54 38 42 55

Meer informatie