Omschrijving en leerdoel(en)
Een belangrijk onderdeel van een dyslexiebehandeling is het geven van een goede directe instructie. Een kind zal de instructie goed moeten begrijpen, want hij moet er daarna nog de hele week mee aan de slag. Hoe beter een uitleg en instructie, hoe beter het kind zal weten wat er verwacht wordt, of hoe beter hij het snapt.
Wat is dat nu precies, een directe instructie, en wat wordt er bedoeld met een expliciete directe instructie? In deze cursus leer je het model Expliciete Directe Instructie en de theorie daarachter kennen. Daarmee kun je onderscheiden welke elementen jij zelf kunt gebruiken in de behandeling. In de periode tussen de cursusdagen ga je zelf met de onderdelen aan de slag. Je leert doelen stellen, en een goede instructie ontwerpen en geven. Dankzij het model komt de inzet voor het “leren” steeds meer bij het kind te liggen. Waar in het begin de behandelaar de instructeur en specialist is, kan het kind steeds meer zelf, neemt de inzet van de behandelaar af en die van kind toe.