Dortie Mijs
”Leren om zelf je leeslessen te verbeteren en de kunst afkijken bij elkaar: dat is de kroon op het werk van iedere leerkracht.”
Wat kan Dortie voor u betekenen?
Dortie kan scholen helpen om taal- en leesonderwijs te verbeteren. Dortie: ”Leren om zelf je leeslessen te verbeteren en de kunst afkijken bij elkaar: dat is de kroon op het werk van iedere leraar.” Ook adviseert Dortie de PO-raad over taal- en leesonderwijs.
Expertises
- Taal/leesverbetertrajecten in het primair onderwijs en in de onderbouw van het voortgezet onderwijs.
- Implementatie en monitoring van effectieve schoolverbeteringstrajecten.
- Onderwijskundig leiderschap.
- Effectief leerkrachtgedrag.
- Opbrengstgericht werken.
- Gediplomeerd taalspecialist.
- Gecertificeerd Close Reading-trainer.
Publicaties
- Auteur boekenreeks Close Reading in de praktijk:
Mijs, D., Bunte, L. & Nieman, E. (2021) Close Reading in de praktijk – onderbouw
Mijs, D., Bunte, L. & Nieman, E. (2021) Close Reading in de praktijk – middenbouw
Mijs, D., Bunte, L. & Nieman, E. (2021) Close Reading in de praktijk – bovenbouw - Werken aan dieper tekstbegrip:
Mijs, D & Logchem, M. van & Dalen, T. van (2018). Close Reading – Werken aan dieper tekstbegrip in het basisonderwijs. - Het versterken van begrijpend lezen door close reading:
Vernooy, K. & Mijs, M. (2016). Het versterken van het begrijpend lezen door close reading. Zorgbreed 53, jaargang 14. - Peer tutoring:
Mijs, D., Egbertsen, T., Oude Kamphuis, K. en Vernooy, K. (2015). Leerlingen helpen andere leerlingen – Peer tutoring: een effectieve methodiek om de leesresultaten en de leesmotivatie te verbeteren. Hengelo/Amersfoort: Expertis onderwijsadviseurs. - Diverse publicaties (onderzoeksrapporten, artikelen) over leesverbetertrajecten als het BOV-, Flexit- en SOP-project in het basisonderwijs.
- Proefschrift over effectieve schoolverbetering (2007).
- Monitoringsrapporten over effecten van leesverbetertrajecten in de onderbouw van het voortgezet onderwijs.
Laatste grote projecten
- Stap voor Stap Beter Begrijpend Lezen.
- Ontwikkeling van het ontwikkelassessment PO in opdracht van de PO-Raad.
- Advisering van primaire scholen in verschillende taal-leesverbetertrajecten in het land.
- Verzorgen van lezingen/ workshops over effectief- en opbrengstgericht leesonderwijs.
- Begeleiden van taalpilots als taal/leesexpert bij de PO-Raad.
- Lid van de Kenniskring Doorlopende leerlijnen van Kees Vernooy, lector bij de Hogeschool Edith Stein.
- Onderzoeker in een SLOA-traject voor de ontwikkeling van een leestoets in het voortgezet onderwijs.
