Poëzie
In de maand waarin misschien wel de meeste gedichten worden geschreven – en in aanloop naar de Poëzieweek (29 januari t/m 4 februari 2026) – zetten we poëzie centraal. En niet zomaar poëzie, maar de prachtige nieuwe dichtbundel van Bette Westera: Er vloog een vliegje in de vla.
Voordat we meer te weten komen over het boek, duiken we eerst in de vernieuwde kerndoelen Nederlands. Want wat moeten onze leerlingen eigenlijk kunnen met betrekking tot poëzie? Vervolgens laten we zien hoe je de aanpak van Close Reading kunt toepassen bij gedichten.
Boek van de maand
Close Reading is een evidence-informed aanpak, die leerlingen helpt om de (diepere) betekenis van een tekst daadwerkelijk te doorgronden. In deze rubriek 'Boek van de maand' vind je elke maand tips voor boeken, verhalen of gedichten die zich heel goed lenen voor Close Reading. Vaak krijg je er ook compleet uitgewerkte lessenseries bij. Laat je inspireren!
Welke plek heeft poëzie in de definitieve conceptkerndoelen Nederlands?
In de definitieve conceptkerndoelen Nederlands wordt poëzie genoemd binnen het domein literatuur (SLO, 2025). Volgens de beschrijving moeten leerlingen in aanraking komen met cultuur en literatuur, onder andere door rijke teksten te lezen. Gedichten lenen zich hier goed voor. Door poëzie als rijke tekst in te zetten, stimuleer je de taal- en denkontwikkeling van leerlingen. Zij leren gedichten te lezen en vergroten daarmee hun woordenschat. Poëzie stimuleert als geen ander hun verbeelding, waardoor leerlingen vanuit meerdere perspectieven betekenis kunnen geven aan een gedicht. Tot slot leren zij gedichten te herkennen en onderscheiden op basis van eenvoudige genrekenmerken.
Thema’s verrijken met poëzie
Een verscheidenheid aan tekstsoorten verrijkt een thema enorm. Heb je er weleens aan gedacht om poëzie aan te bieden binnen kennisrijke thema’s? Aan het begin van je thema, om nieuwsgierigheid en verwondering op te roepen, of juist aan het einde: om met de al opgedane kennis over het onderwerp écht die diepere laag in het gedicht te gaan ontdekken. Het boek Er vloog een vliegje in de vla leent zich hier sterk voor. In eerste instantie denk je wellicht dat de gedichten in dit boek vooral geschikt zijn om toe te voegen aan thema’s rondom voeding, maar ze raken aan veel meer thema’s. We geven enkele suggesties:
- ‘Van kop tot kont’ past binnen een thema rondom spijsvertering of het menselijk lichaam;
- ‘Brandbrief’ binnen een thema rondom religie;
- ‘Het familiediner’ binnen een thema rondom gezondheid;
- ‘Bananenblues’ binnen een thema rondom Zuid-Amerika of duurzaamheid;
- en ‘Suikerriet’ binnen een thema rondom Azië.
Er vloog een vliegje in de vla – onderbouw, middenbouw en bovenbouw
Als je volgens de aanpak Close Reading aan de slag wilt met een gedicht, start je je lesvoorbereiding met het opstellen van een einddoel (hier werk je naartoe in sessie 3). Vanuit daar bedenk je wat leerlingen nodig hebben aan letterlijke informatie uit het gedicht (sessie 2: hoe wordt het in de tekst gezegd?) en wat leerlingen over het gedicht moeten kunnen zeggen (sessie 1: wat zegt de tekst?).
Het opstellen van die einddoelen is van groot belang voor de samenhang van je sessies en het komen tot de diepere laag. Het is echter ook best complex en vergt veel didactische oefening. We geven voor bovenstaande gedichten enkele suggesties voor een einddoel, met daarbij een indruk van hoe je de sessies kunt indelen.
Mogelijke thema’s |
Gedicht |
Opzet Close Reading-sessies |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Aandachtspunten bij het maken van een lessenserie bij poëzie
- De duur van een lessenserie kan bij het gebruik van poëzie wat anders zijn dan bij verhalende of informatieve teksten. De eerste sessie zal vaker wat korter zijn omdat je je in die sessie richt op het onderwerp. Het accent zal bij een gedicht meer liggen op sessie 2 en zeker sessie 3.
- Soms kan een sessie 2 ook overgaan in sessie 3. Dit kan betekenen dan je maar twee keer met een gedicht bezig bent. Het is wel belangrijk dat je samen met de leerlingen de drie lagen van begrip doorloopt. Van belang blijft ook het vaker (herhaald) lezen van de tekst.
- In de groepen 1 tot en met 4 zal een gedicht vaak rijmen. Eindrijm komt daarbij het vaakst voor, met eenvoudige rijmschema’s als gepaard rijm (aa, bb, cc, etc.). Een gedicht heeft dan vaak korte zinnen en bevat direct taalgebruik. Gedichten in de onderbouw zijn vaker metrisch; dat wil zeggen dat er een regelmatige herhaling van onbeklemtoonde en beklemtoonde klankgroepen in voorkomen. Elementen als herhaling, tegenstellingen en overeenkomsten (parallellie) komen ook veel voor in gedichten voor jonge kinderen, zoals in aftelversjes. Deze elementen zorgen ervoor dat versjes makkelijker onthouden kunnen worden.
- In de midden- en bovenbouw zijn gedichten minder metrisch. Dat wil zeggen dat er minder vaak een regelmatige herhaling van onbeklemtoonde en beklemtoonde klankgroepen in voorkomen. In deze groepen komen ook meer gedichten voor die niet alleen eindrijm hebben, maar halfrijm of helemaal geen rijm. Het woordgebruik wordt steeds abstracter en wanneer er sprake is van beeldspraak kunnen het object en het beeld minder betrekking hebben op elkaar. Ook kennen gedichten in de midden- en bovenbouw minder herhaling, tegenstellingen en overeenkomsten (parallellie) dan in de onderbouw.
Overigens is Er vloog een vliegje in de vla niet de enige bundel van Bette Westera die zich goed leent voor een verbinding met een thema in je klas. Andere prachtige dichtbundels die je heel goed kunt inzetten, zijn onder andere:
- Zo voelt dat (2023): emoties en gevoelens, migratie, nieuwkomers, diversiteit;
- Ik wil een wiegje worden, zei de wilg (2021): natuur, duurzaamheid, milieuverandering;
- Uit elkaar (2019): liefde, scheiding, familie;
- Dichter bij de seizoenen (2024): seizoenen, natuur, diverse versvormen om kennis mee te maken;
- Doodgewoon (2015): rouw en dood.
Bette Westera
Er is een grote kans dat je al eens een boek of dichtbundel van Bette Westera in je handen hebt gehad, want Bette viert dit jaar namelijk haar 25-jarig schrijverschap. In die 25 jaar bracht ze meer dan 136 boeken uit!
Bette vertelt in een interview in het tijdschrift Lezen dat haar schrijfproces altijd begint met iets concreets, waar ze mooie zinnen bij bedenkt. Daarna begint het grote puzzelen tot een kloppend gedicht, al weet Bette nooit hoe ze wil eindigen. Wat Bette wel weet, is dat de gedichten altijd moeten rijmen (Stichting Lezen, 2025). Een vorm die haar beperkt, aldus Bette zelf, maar daardoor juist ruimte biedt voor nieuwe ideeën: ‘Anders hadden bepaalde woorden de gedichten nooit gehaald.’ (KRO-NCRV, augustus 2025). Die vorm, de taal en het ritme is waar Bette vooral mee bezig is als ze schrijft. Pas als ze de gedichten even heeft weggelegd en daarna terugleest, kan ze genieten van haar eigen werk. En denk maar niet dat Bette klaar is als ze een gedicht heeft ingeleverd. Bij elk nieuw boek dat uitgebracht is, is Bette nog steeds bezig met de juiste vorm van de gedichten: ‘geen enkel gedicht is af.’ Soms verandert ze daarom enkele kleine dingen in de volgende druk. Bette zegt zelf over haar gedichten: ‘Iedereen moet zonder na te denken mijn teksten kunnen lezen en daar vervolgens uit pakken wat-ie pakken wil.’ We raden je daarom aan om in de nieuwste dichtbundel te duiken en hieruit te pakken wat je pakken wil.
Meer informatie
Enthousiast geworden en wil je meer weten over Close Reading? Neem dan contact op met Liz Bunte. Of neem een kijkje op de themapagina over Close Reading.
Meer uitgewerkte praktijkvoorbeelden zijn te vinden in de boeken Close Reading in de praktijk, verkrijgbaar via uitgeverij Pica.
Benieuwd naar onze boeken van de maand?
Er zijn zoveel mooie boeken en teksten bij allerlei thema’s, die je kunt gebruiken voor Close Reading. In deze rubriek tippen we je maandelijks nieuw verschenen boeken of zetten we oude bekende nog eens in de spotlights: het boek van de maand.
Hier zie je welke boeken deze titel allemaal hebben gekregen!
Bronnen
- Stichting Leerplanontwikkeling (SLO). (2025). Kerndoelen primair onderwijs. SLO. Via: https://www.slo.nl/thema/meer/actualisatie-kerndoelen-examenprogramma/actualisatie-kerndoelen/@25212/kerndoelen-primair-onderwijs/
- Stichting Lezen. (2025). Mijn taalgevoel is mijn kracht. Lezen, 20(3), 14-15.
- KRO-NCRV. (2025, 23 augustus). Bette Westera over Er vloog een vliegje in de vla [Fragment]. NPO Radio 1. https://www.nporadio1.nl/fragmenten/de-taalstaat/0198d6ad-11f3-7256-ab5b-f097907887a4/2025-08-23-bette-westera-over-er-vloog-een-vliegje-in-de-vla