< Terug naar het overzicht

Toenemend aantal laaggeletterden in Nederland krijgt aandacht in de media

Taal / lezen /

Toenemend aantal laaggeletterden in Nederland krijgt aandacht in de media

Afgelopen dinsdag 11 juni schonk Nieuwsuur aandacht aan het toenemende aantal laaggeletterden in Nederland en de relatie met het leesonderwijs. Onze collega dr. Kees Vernooy sprak in deze uitzending over het belang van goed leesonderwijs: “Scholen moeten het leesonderwijs weer op nummer één zetten”. Lang niet alle scholen blijken hun leesonderwijs op orde te hebben, zo bleek uit een rapport van de Onderwijsinspectie dat in april verscheen. Dertig procent van de leerlingen in groep 3 leert niet goed lezen. Dat is zorgelijk, gezien veel leerlingen die op jonge leeftijd een achterstand oplopen deze niet meer weten in te halen.

Bekijk het fragment uit Nieuwsuur:

Dr. Kees Vernooy spreekt duidelijke taal: ‘Er moet voldoende tijd en prioriteit komen voor het leren lezen’.

Donderdag 13 juni debatteerde de Eerste Kamer over het belang van goed onderwijs in basisvaardigheden. Een goede zaak: het wordt tijd dat de overheid zich bemoeit met de primaire taak die het onderwijs heeft om alle leerlingen goed geletterd van school te laten gaan. Expertis Onderwijsadviseurs heeft samen met andere partijen deze week een petitie aangeboden aan de Kamercommissie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Het gehele persbericht kunt u hier teruglezen.

Bent u benieuwd naar wat Expertis Onderwijsadviseurs voor u kan betekenen als het gaat om preventie van laaggeletterdheid en het versterken van het taal-/leesonderwijs?
Neem dan een kijkje op onze website:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Laat een reactie achter