< Terug naar het overzicht

Lesson Study: waardevol voor starters

Duurzame schoolontwikkeling / Pedagogisch-didactisch handelen /

Lesson Study: waardevol voor starters

In gesprek met Marianne Espeldoorn

Uit: Goede condities voor startende leraren – Het waarom en hoe van een goed begeleidingsprogramma
Door: Marco Snoek & Brigit van Rossum (PO Raad)

 

Ook voor beginnende leraren is Lesson Study een zeer effectieve vorm van professionalisering. Dat is de ervaring van Marianne Espeldoorn, onderwijsadviseur bij Expertis Onderwijsadviseurs en gecertificeerd procesbegeleider Lesson Study. “Het is voor starters heel waardevol dat bij Lesson Study de didactiek zo centraal staat.”

Lesson Study in een notendop: drie tot zes leraren ontwerpen onder begeleiding van een procesbegeleider men een les volgens een bepaalde systematiek. Eén van de leraren geeft de les terwijl de anderen observeren. Het Lesson Study-team reflecteert op de les en brengt verbeteringen aan. Vervolgens geeft een andere leerkracht de aangepaste les nog een keer.
Zo werken leerkrach ten systematisch aan de kwaliteit van hun lessen. De cyclus bestaat uit vijf bijeenkomsten (inclusief de les) van 2 à 2,5 uur.

Deze uit Japan overgewaaide professionaliseringsvorm wordt in Nederland steeds vaker toegepast. Ook voor de professionalisering van beginnende leerkrachten is Lesson Study zeer effectief, weet Espeldoorn uit ervaring, met name als er in het Lesson Study-team ook ervaren leerkrachten zitten. “Daar kunnen de starters natuurlijk van leren maar het mooie is dat ervaren leerkrachten ook veel zeggen te leren van starters.

Lees verder…



Laat een reactie achter