< Terug naar het overzicht

Artikel: Het succes van EDI verklaard

Pedagogisch-didactisch handelen / Rekenen / Taal / lezen /

Artikel: Het succes van EDI verklaard

Een artikel van Ina Cijvat en Tony van Dalen in LBBO BETER BEGELEIDEN, november 2016.


Directe instructie: DIM, IGDI, ADI, we kennen ze allemaal. En nu is er weer een ander model, expliciete directe instructie (EDI) waar veel belangstelling voor is.

Wat is het geheim? Dit artikel gaat in op de belangrijkste kenmerken van het achterliggend model en biedt tips voor de begeleider.

Eind 2015 verscheen het boek ‘EDI- tips en technieken voor een goede les’. Het is een bewerking van het boek (uit 2009) van de Amerikaanse auteurs John Hollingsworth en Silvia Ybarra. Zij legden wetenschappelijk onderzoek naar effectief onderwijs van de afgelopen honderd jaar naast elkaar en zetten de meest werkzame technieken op een rij. Directe instructie helpt leerlingen de basisvaardigheden systematisch en succesvol eigen te maken, maar draagt ook bij aan het verkrijgen van inzicht en begrip. Op de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen heeft directe instructie een positief effect (Hattie, 2015). Dit komt doordat leerlingen succeservaringen opdoen en geleidelijk steeds zelfstandiger worden. Deze effecten zijn ook jaren later nog terug te zien in de ontwikkeling van de leerlingen (Hattie, 2015). Dat betekent dat EDI veel ondersteuning kan bieden voor leerlingen die moeite hebben met het reguleren van hun eigen gedrag, gedachten, emoties en met het optimaal kunnen verwerken van informatie tot kennis en vaardigheid.

Download

Download hier het hele artikel: Het succes van EDI verklaard



Laat een reactie achter