< Terug naar het overzicht

World Association of Lesson Study 2016

Duurzame schoolontwikkeling / Leren leren / Pedagogisch-didactisch handelen /

World Association of Lesson Study 2016

De WALS (World Association of Lesson Study) is een wereldwijde conferentie over Lesson Study. Dit jaar is WALS gehouden op de universiteit van Exeter. Jaarlijks komen onderzoekers, leerkrachten en andere geïnteresseerden bij elkaar om ervaringen en resultaten uit te wisselen. Dit jaar had ik de eer om voor het eerst naar WALS te gaan.

WALS vierde dit jaar zijn tiende editie, dit werd zaterdagochtend gevierd met een taart met kaarsjes die door alle leden van het bestuur werden uitgeblazen.

Het was een zeer indrukwekkende conferentie, met vier interessante Keynote Speakers: professor Andy Hargreaves (VS), professor Kiyomi Akita (Japan), Dr. Pete Dudley (VK) en professor Catherine Lewis (VS). De keynote speakers vertelden voornamelijk over hun eigen onderzoeken en ervaringen met Lesson Study. Ze deelden hun tips met ons, maar ook hun valkuilen. Daarnaast waren er zeven sessies waarin onderzoeken, ervaringen en workshops werden gehouden.

De bezoekers van WALS kwamen vanuit de hele wereld, dit was goed te zien in de zeven verschillende sessies: ik heb presentaties gezien uit Singapore, Japan, Engeland, Nederland, Zweden, Zwitserland, de Verenigde Staten, Noorwegen, Finland en Schotland. De presentaties waren erg divers, er waren leerkrachten die presenteerden over hun eigen Lesson Study op hun school en in hun klas. Veel van hen lieten videofragmenten zien van hun Lesson Study les. Maar ook wereldwijde onderzoeken, waarbij diverse landen hebben samen gewerkt om Lesson Study toe te passen in hun school.

Een van de meest bijgebleven tips is: neem Lesson Study serieus en doorloop de gehele cyclus, geef de les minstens twee keer en reflecteer goed met elkaar om tot een mooi resultaat te komen. Dan verdient het zijn investeringen terug. Als je alleen de ‘makkelijkste’ onderdelen van Lesson Study gaat toepassen in de klassenpraktijk ga je voorbij aan de essentie van Lesson Study, namelijk ‘beter leerresultaat voor de leerlingen’ (Phillipa Cordinley).

‘En als je íets aan professional development wilt doen met of van leerkrachten, dan is Lesson Study dé manier. Het heeft alle belangrijke criteria van Professional Development volgens meerdere wetenschappelijke onderzoeken!’ (Dr. Takahashi)

Meer weten?

Wilt u meer weten over Lesson Study, neem dan contact op met:
Marianne Espeldoorn
E: marianne.espeldoorn@expertis.nl
M: 06-54 384 255

 



Laat een reactie achter