Instrumentarium

De 8 belangrijkste instrumenten van Expertis

Identiteitsbewijs (ID)

Een eerste stap in duurzame schoolontwikkeling is kijken naar de eigen (professionele) identiteit.

Bij het ontwikkelen van het identiteitsbewijs met uw school of bestuur gaan we op zoek naar de kern. Wat zijn uw belangrijkste drijfveren? Waarom bestaat deze school, dit bestuur en waarom werkt u daar? De waarom-vraag zoals Simon Sinek die aan de orde stelt, speelt daarbij een hoofdrol.

Identiteitsbewijs met paspoort

 

Compact beleidsplan (A3)

Wij geloven niet in dikke beleidsplannen, maar in praktische compacte instrumenten. Met alle medewerkers van uw school of bestuur maken we een beleidsplan dat past op een A3. Hoofdonderdelen zijn: het identiteitsbewijs, succes- en risicofactoren, de gewenste resultaten en de acties voor de komende periode.

Download hier de flyer ‘Identiteitsbewijs en A3-plan’

Lotusmodel en PDSA-cyclus

Kerninstrumenten voor scholen en besturen die zich blijvend willen verbeteren zijn het Lotusmodel uit Continous Improvement en de PDSA-cyclus waarop dat model is gebaseerd. We vertellen graag waarom.

Lotusmodel afbeelding_pdsa_cyclusCoaching en intervisie

Adviseurs van Expertis kunnen fungeren als coach op het niveau van de leraar, de ib-er of zorg- coördinator, het team, de schoolleiding of het bestuur. Ook kunnen we met u een proces van coaching en intervisie binnen de school op gang brengen.

De laatste wetenschappelijke inzichten

Wij zorgen dat we op de hoogte zijn van de laatste wetenschappelijke inzichten over wat werkt in het onderwijs. Daarbij kunt u denken aan effectief leren lezen en rekenen, maar ook aan kennis omtrent organisatieontwikkeling of de veranderende maatschappelijke visie op de rol van het onderwijs.

Model effectief onderwijs

Gert Gelderblom en Kees Vernooy van Expertis ontwikkelden een model voor effectief onderwijs. De pijlers daarvan zijn: doelen, tijd, extra tijd voor risicoleerlingen, convergente differentiatie, effectieve instructie, vroegtijdig signaleren en reageren en monitoren onderwijs.

Model effectief werken blokken2

Professionele leergemeenschappen (PLG)

Werken als een professionele leergemeenschap (PLG) heeft grote veranderingen tot gevolg. Voor het team, maar ook voor de toetsing, het omgaan met leerlingen, het werk van leraren, de schoolcultuur en de professionele ontwikkeling. Iedereen gaat zich meer eigenaar voelen van wat er moet gebeuren.

Monitor goed onderwijs

Samen met het bestuur Agora uit de Zaanstreek ontwikkelde Expertis de monitor goed onderwijs. Met deze monitor kunnen basisscholen bijhouden hoever ze staan aan de hand van de indicatoren van de Inspectie en de bewijsstukken daarvoor verzamelen. Ook handig voor hun bestuurders! Bekijk de website van Monitor Goed Onderwijs.

Meer informatie

Wilt u meer informatie? Neem dan contact op met Dea Knol