Interessante artikelen, handelingswijzers en andere downloads van Expertis Onderwijsadviseurs

Nieuwsberichten

Leg je niet neer bij laaggeletterdheid

Leg je niet neer bij laaggeletterdheid

Pedagogisch-didactisch handelen / Taal / lezen /

Een artikel van Albertjan Peters in TCTubantia, d.d. 3 mei 2017


Het aantal laaggeletterden neemt toe. Hoogste tijd voor overheid en scholen om samen het onderwijs naar een hoger plan te tillen.

Jaren geleden beluisterde ik in een radioprogramma een vrachtwagenchauffeur van een jaar of vijftig. Hij reed regelmatig van het Westland naar Zuid-Spanje om aardbeien te halen.
Op een dag gebeurde het: grote wegomlegging in Zuid-Frankrijk. En hij kon niet lezen. Een ramp was het geweest, zei hij. Hij had daarna alsnog begeleid taalonderwijs gezocht.

Bijna één op de vijf jongeren leest deze krant vandaag niet. En ook niet een andere, of een blog of ander bericht. Hij of zij kan namelijk niet lezen. 1,9 miljoen 16-plussers hebben leesproblemen. Ze zijn laaggeletterd, heet het als ze volwassen zijn. En het aantal stijgt nog steeds.

Lees het hele artikel

Meer infomatie

Meer informatie & inschrijven: conferentie Laaggeletterdheid en dyslexie


Lees verder
Kennis en inspiratie halen op het Nationaal Congres Directe Instructie

Kennis en inspiratie halen op het Nationaal Congres Directe Instructie

Duurzame schoolontwikkeling / Pedagogisch-didactisch handelen /

Onderwijs in de 21ste eeuw vraagt om kwalitatief hoogwaardige instructie door de leerkracht die uitlegt, voordoet en hardop denkt. Door het geleidelijk overdragen van de verantwoordelijkheid ervaren de leerlingen succes en ontwikkelen ze zelfvertrouwen. Kennisoverdracht en veelvuldig herhalen vormen de basis voor kritisch denken, probleemoplossend vermogen en zelfstandigheid.
Onderwijs in de 21ste eeuw vraagt meer dan ooit om het versterken van het lesgeven door het toepassen van bewezen effectieve aanpakken, zoals Directe Instructie (DI).
Dat deze boodschap sterk leeft onder zowel de oude als nieuwe generatie leerkrachten, bleek uit de grote belangstelling voor het Nationaal Congres Directe Instructie in Zwolle waar we dit jaar meer dan 130 mensen mochten verwelkomen.

   
Tijdens de plenaire lezing ging Marcel Schmeier in op de overweldigende hoeveelheid onderwijsonderzoek die beschikbaar is over DI en hoe het kan dat beleidsmakers deze kennis onvoldoende toepassen bij het ontwikkelen van nieuw beleid, zoals Onderwijs2032.

  
In de daaropvolgende twee workshoprondes werd er een praktische vertaling gemaakt naar de dagelijkse praktijk van het klaslokaal. De congresbezoekers oefenden met het formuleren van lesdoelen en kregen tips en technieken aangereikt over het omgaan met zwakke en sterke leerlingen in de les.
Bij de workshop over DI in de kleuterklas liet kleuterleerkracht Carin Pisa zien hoe ze de leerlingen activeert en succeservaring biedt in de instructiekring.
Schoolleider Astrid de Schutter deelde haar ervaringen met het implementeren van DI om de kwaliteit van de lessen te verbeteren en daarmee het leren van de leerlingen te versnellen en verdiepen.

  

Een congresbezoeker vatte de middag als volgt samen: “Jammer dat ik morgen vrij ben. Het liefst wil ik morgen namelijk alles uitproberen wat ik vandaag geleerd heb!”

Meer info

Meer weten over Expliciete Directe Instructie? Klik hier


Lees verder