< Terug naar het overzicht

Nationaal Congres Directe Instructie 2018

Nationaal Congres Directe Instructie 2018

18 april 2018
13.30 - 17.30 uur


Jij komt toch ook?

Het jaarlijkse Nationaal Congres Directe Instructie heeft ieder jaar nieuwe workshops en inhouden. Dit jaar geven we je de kans om een kijkje in de les te nemen. Je ervaart zelf hoe een goede les eruit ziet die door onze trainers worden gegeven. Je ontvangt de les ook op papier, zodat je deze zelf kunt geven op jouw school. Enkele Nederlandse topleerkrachten tonen videobeelden van hun lessen.

Plenaire lezing

Negeer de mythes, eer het bewijs in het onderwijs
– door Paul A. Kirschner
In het onderwijs bestaan veel ideeën over hoe kinderen het beste zouden leren. Paul A. Kirschner, universiteitshoogleraar aan de Open Universiteit, houdt enkele van deze opvattingen tegen het licht en laat zien dat sommige hiervan geen of nauwelijks wetenschappelijke basis hebben. Zo sneuvelen bijvoorbeeld leerstijlen, meervoudige intelligenties en ontdekkend leren. Kirschner beschrijft vervolgens een vijftal aanpakken waarvoor wél stevig wetenschappelijk bewijs bestaat en legt uit hoe deze aan de basis staan van effectieve directe instructie.

Workshops

Er is weer een keuze uit verschillende workshops. Er zijn 2 rondes met workshops.

 

Workshop A: Technisch lezen
Door: Myra den Haan en Wendy Brasz
Inhoud workshop: Technisch lezen vormt de basis voor succesvol leren. Het is nodig bij alle andere vakken om te kunnen leren. Hoe is een effectieve leesles opgebouwd? Hoe activeer je alle leerlingen? En hoe zorg je ervoor dat leerlingen zoveel mogelijk leeskilometers maken? Iedereen kan leren lezen!


Workshop B: Begrijpend lezen (Close Reading)
Door: Tony van Dalen
De Amerikaanse taalkundige Snow noemt begrijpend lezen als dé vaardigheid voor de 21e eeuw. Met begrip kunnen lezen is belangrijk om je te kunnen redden in onze complexe samenleving. Hoe belangrijk zijn leesstrategieën daarbij? Staat de inhoud van de tekst echt centraal in jouw les? Lezen met de pen in de hand, samen praten over de inhoud en het gebruiken van visuele schema’s versterken het begrip.

 

Workshop C: Woordenschat
Door: Marita Eskes
Een uitgebreide woordenschat draagt bij aan beter leren en vergroot het begrip van leerlingen. Maar hoe zorg je dat leerlingen veel nieuwe woorden leren én deze ook onthouden? De Viertakt van Verhallen is een effectieve aanpak. Het aanbieden van woorden in samenhangende clusters met visuele ondersteuning draagt bij aan het duurzaam eigen maken van nieuwe woorden.

 

Workshop D: Spelling
Door: Brigitta Mathijssen
Foutloos kunnen spellen is een belangrijke vaardigheid om je goed en correct te kunnen uitdrukken op papier en in de digitale wereld. Maar hoe maak je van alle leerlingen goede spellers? Hoe effectief zijn invuloefeningen? Zijn woordpakketten nog wel van deze tijd? Door systematische opbouw van de spellingregels, veel schrijven en samen nakijken, kan ieder kind goed leren spellen!

 

Workshop E: Rekenen (bewerkingen)
Door: Jennika de Graaf
Een goede rekenles laat geen ruimte voor onduidelijkheden en helpt leerlingen om succeservaringen op te doen en zich te ontwikkelen tot competente rekenaars. Hoe zorg je voor zowel begrip als vaardigheid? Hoe zorg je ervoor dat leerlingen de leerstof automatiseren? Een effectieve rekenles zorgt ervoor dat alle leerlingen succeservaringen kunnen opdoen.

 

Workshop F: Rekenen (verhaalsommen)
 Door: Marcel Schmeier
Volgens de kerndoelen primair onderwijs moeten leerlingen zowel kale sommen als toepassingsopgaven kunnen oplossen. Deze worden ook wel verhaalsommen, redactiesommen of contextsommen genoemd. Ze zijn complex en vormen de ontmoetingsplek van de drie kernvakken: rekenen, taal en algemene kennis. Hoe onderwijs je deze sommen? En welke materialen en hulpmiddelen zijn hiervoor beschikbaar?

 

Workshop G: Topleerkrachten uit de praktijk delen hun geheim
Door: Chaima Boukhima en Fatiha Saber
Chaima en Faitha zijn leerkrachten van de Al Imanschool in Almere en tevens EDI-ambassadeurs. Ze blinken uit in hun vak en delen hun kennis graag met jou. In deze workshop krijg je de kans om een kijkje in hun klas te nemen. Wil je Chaima en Fatiha aan het werk zien op hun school, klik dan hier.


Programma

13.30 uur Inloop met koffie en thee
14.00 – 14.45 uur Plenaire lezing
15.00 – 16.00 uur Workshopronde 1
16.00 – 16.30 uur Pauze
16.30 – 17.30 uur Workshopronde 2

 

Locatie

Postillion Hotel Utrecht Bunnik
Kosterijland 8
3981 AJ  Bunnik
Klik voor de route & parkeren

Registerleraar

Registratie bij Registerleraar is in aanvraag.

Kosten

€ 195,- p.p., inclusief een congresboek en een goodie-bag.

 

Nationaal Congres Directe Instructie 2018
Bezig met versturen