Ina Cijvat

“De rol van de directeuren als onderwijskundig leider is essentieel."

Ik doe onderzoek naar duurzame schoolontwikkeling.
Ik ben lid van de Kenniskring Gedrag- en leerproblemen van Cathy van Tuijl, lector bij de Hogeschool Saxion Hengelo.

Specialisatie

  • integrale schoolontwikkeling
  • opbrengstgericht werken
  • onderwijskundig leiderschap
  • effectief reken- en leesonderwijs
  • excellente leerlingen
  • ouderbetrokkenheid

Publicaties

  • Duurzame schoolontwikkeling (Pica, 2013)
  • Kwaliteitskaarten over opbrengstgericht werken in opdracht van de PO-Raad (www.schoolaanzet.nl)
  • Kwaliteitskaarten over leerlingvolgsystemen in opdracht van de PO-Raad (www.schoolaanzet.nl)
  • Kwaliteitskaarten over effectief rekenonderwijs in opdracht van de PO-Raad (www.rekenpilots.nl)
  • Bouwen en vasthouden: effectieve schoolverbetering – implementatie en borging (2009) (hieronder te downloaden)
  • Leren doen we samen. Zo helpt u uw kind bij het lezen en rekenen. CPS (2009)
  • Een onderzoek naar de rol van ouders in het primair onderwijs. Deel 1 literatuuronderzoek (2008).

Recente projecten

  • Voeren van ambitie- en themagesprekken voor School aan Zet
  • Begeleiden van SO- en basisscholen bij het optimaliseren van hun lees- en rekenonderwijs
  • Ontwikkelen van het ontwikkelassessment PO in opdracht van School aan Zet
  • Verzorgen van lezingen / workshops over effectief en opbrengstgericht lees- en rekenonderwijs
  • Begeleiden van rekenpilots als rekenexpert bij de PO-Raad
  • Rekenverbeterplan Enschede
  • Rekenverbeterplan Stichting Katholiek Onderwijs Enschede
  • Gesprekken voeren met scholen en besturen als ambitie-expert voor School aan Zet
  • Project Stap voor Stap Beter Begrijpend Lezen met scholen in Enschede en Amsterdam

Ina Cijvat werkte mee aan de volgende publicaties, in het kader van de kenniskring Gedrag- en leerproblemen van dr. Cathy van Tuijl, lector bij Hogeschool Edith Stein.

Download

Download hier het PDF document ‘Bouwen en vasthouden‘.